پاسخ آیت‌الله سبحانی به شبهات مادی‌گرایان در مورد اعتقاد به خدا

آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن در مدرسه علمیه حجتیه با اشاره به آخرت اظهار کرد: فطرت انسان به او می‌گوید که آخرتی وجود دارد و انسان باید خودش را برای آن دنیا آماده کند. مرگ حق پایان زندگی نیست، بلکه شروع یک زندگی ابدی است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: مفسران قرآن می‌گویند که رسول اکرم(ص) دعا کرد که خداوند همان قحطی که در دوران یوسف رخ داد را برای قریش  مقدر کند، قحطی آمد و ابوسفیان گریان به نزد پیامبر(ص) آمدند و از او خواست که دعا کند تا این قحطی تمام شود.

وی افزود: قرآن کریم به رسول خدا(ص) می‌گوید که این‌ها دروغ می‌گویند و در زمان شدت و سختی ایمان می‌آورند، اما در زمان رفاه بت‌پرست خواهند شد، لذا توبه آن‌ها قابل قبول نیست. خداوند هر جا که عذاب را مقدر کرد، اتفاق افتاد، به جز در داستان حضرت یونس که عذاب برگشت.

آیت‌الله سبحانی در خصوص قوم حضرت یونس گفت: توبه این قوم واقعی بود و آن‌ها بر روی ایمان خود باقی ماندند، اما بقیه اقوام تنها در ظاهر ابراز ندامت می‌کردند و توبه نصوح نداشتند. قرآن به رسول خدا(ص) می‌گوید که کافران را که عذاب کردیم، آن‌ها به تضرع نیامدند و حتی از لحاظ روحی هم منقلب نشدند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: ما عذاب را در آخرت باز کردیم و آن‌ها دیگر در آخرت ناامید می‌شوند. این‌ها تا مرگ در حالت کفر بودند و زمانی که دیگر مرگ آمد، این‌ها مأیوس شدند. این حالت کافر است که بر کفر خود اصرار می‌ورزد.

وی افزود: در زمان مرگ که حقیقت روشن می‌شود و پرده‌ها کنار می‌رود، دیگر برای کافران چاره‌ای وجود ندارد. قرآن کریم در خصوص کافران می‌گوید که این‌ها لجوج هستند و حالت تضرع را هم به خود نگرفتند، اما زمانی که مرگ برای آن‌ها پیش می‌آید، دیگر کفار مأیوس می‌شوند.

بلا خداساز نیست، بلکه کشاف خداوند است

آیت‌الله سبحانی با اشاره به یکی از اشکالات انسان‌های مادی‌گرا اظهار کرد: مادی‌ها، آن اشخاصی که برای جهان خدایی قائل نیستند، به ما تهمت می‌زنند که انسان خداباور به دلیل ترس از عذاب به خداوند معتقد است. آن‌ها می‌گویند که انسان زمانی که حادثه‌ای برایش پیش می‌آید، پناهگاهی به نام خداوند را در ذهنش برای خودش به وجود می‌آورد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: انسان‌های مادی‌گرا می‌گویند که ریشه اعتقاد انسان به خداوند در عذاب است، ما پاسخ می‌دهیم که شما اشتباه می‌کنید، این عذاب‌ها موجب می‌شود که پرده‌ها از فطرت انسان کنار برود و فطرت خداباور انسان خودش را نشان بدهد. بلا خداساز نیست، بلکه کشاف خداوند است.

وی افزود: بلاها موجب می‌شود که پرده‌ها از دل‌های ما کنار برود و ما خداوند را ببینیم. بلایا علت ثبوتی خداوند نیست، بلکه علت اثباتی است. کودکی که در کوچه بازی می‌کند، مادرش را به صورت موقت فراموش می‌کند، اما اگر دست این کودک زخم شود، سریع به یاد مادرش می‌افتد، ما انسان‌ها هم مثل این کودک هستیم.

آیت‌الله سبحانی در خصوص بلایا اظهار کرد: همه ما خداوند را در دل خود داریم، اما اشتغالات دنیا موجب می‌شود که ما خداوند را به صورت موقت از یاد ببریم، اما در بلایا دوباره به یاد خداوند می‌افتیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: کسانی که در صراط مستقیم هستند، از مسیر خود کج نمی‌شوند، کسانی که به آخرت ایمان ندارند، در صراط مستقیم نیستند. فطرت انسان می‌گوید که بشر تنها برای این دنیا آفریده نشده است، اگر انسان فقط برای این دنیا آفریده می‌شد، مانند یک حیوان بود که تنها برای دنیا آفریده می‌شد، مرگ یک حیوان پایان یک زندگی او است./فارس