کمال نیوز خبر می دهد؛
20 خرداد 1395 ، دیدگاه 0
شرح دعای روز سوم ماه مبارک رمضان به قلم حجت الاسلام محمودی

 

به گزارش پایگاه خبری کمال نیوز، شرح دعای روز سوم ماه مبارک رمضان به قلم حجت الاسلام حسن محمودی رییس دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی در آمل بدین شرح می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم
دعای روز سوم ماه مبارک رمضان


«أَللَّهُمَّ ارْزُقْنِى فِيهِ الذِّهْنَ‏ وَ التَّنْبِيهِ، وَ باعِدْنِى‏ فِيهِ مِنْ‏ السَّفاهَةِ وَ التَّمْويهِ‏ واجْعَلْ لِى نَصيباً مِنْ كُلِّ خَيْرٍ تُنْزِلُ فِيهِ، بِجُودِكَ يا أَجْوَدَ الْأَجْوَدينَ  بِرَحْمَتِكَ يا أَرْحَمَ‏ الرّاحِمِينَ.»
خداوندا! در اين [روز] حفظ و فهم و هوشيارى را روزى‏ام فرما و از نابخردى و به دروغ آراستن خود، دورم گردان و از هر خير كه در آن نازل مى‏فرمايى، بهره‏اى براى من قرار ده، به جود و بخششت اى بخشنده‏ترين بخشندگان به رحمتت، اى مهربان‏ترين مهربان‏ها
فراز اول دعا:
در فراز اول دعای امروز از خداوند منان مسئلت می کنیم که خداوندا، در این روز به من فهم و هوشیاری
عنایت بفرما.
در میان همه ی مخلوقات حضرت حق، انسان موجودی است که می تواند به مقام اشرفیت و افضلیت برسد چرا که انسان معجونی از همه مراحل حیات و مقامات از جنبه جمادیت و نباتیت و حیوانیت و انسانیت می باشد. مهمترین و اصلی ترین عامل شرافت و افضلیت انسان از سایر ماسوی الله نعمت عقل او است که به واسطه آن انسان ادراک کلیات میکند، صاحب معرفت می شود و مستعد فیوضات رب العالمین می گردد.
اگر عقل نباشد انسان هرگز نمی تواند مستعد الطاف و فیوضات حق گردد. اگر عقل باشد عبادت هست اگر عقل باشد سعادت بندگی هست. انسان عاقل بنده خداست کسی که از عقل بهره ای نبرد خدا را بنده نیست بلکه مطیع و بنده شیطان و نفس اماره می گردد «وَ ما يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبابِ» مؤمن واقعی كه عقل‏ او سرتاسر معرفت گشته، كه‏ «وَلَأَسْتَغْرِقَنَّ عَقْلَهُ بِمَعْرِفَتى.» و بى‏گمان عقل او را غرقه معرفت و شناخت خويش مى گردانم‏ و حق تعالى به جاى عقل‏ او نشسته
اگر انسان از عقل بهره مند شد همت او عالی می شود و وارد حصن حصین بندگی شده و با تمام موجودیت  خود محبوب را طالب می گردد تمام دنیایش را خرج رسیدن به خدا می کند
ذرّه را تا نبود همت عالی حافظ    طالب چشمه ی خورشید درخشان نشود
فراز دوم:
در این فراز از دعا از خداوند منان می خواهیم که ما را از بی خردی و سفاهت نجات دهد. انسان بی خرد از دایره عبودیت خارج شده و بنده ی شیطان می شود چرا که شیطان عقلش را زایل کرده و بعد با هوای نفسش او را به بند می شکد
انسان بی خرد زبانش آزار دهنده است با زبانش آبروی دیگران را می برد انسان بی خرد به فکر عاقبت کار نیست. رسول خدا فرمود: ای ابن مسعود، هرگاه خواستی کاری انجام دهی از روی خرد و دانش باشد و از کار بدون خرد و دانش بپرهیز. همچنین می فرماید، دو رکعت نماز سبک با خرد و تدبّر بهتر از نماز سنگین بی خرد و بی تدبر است که تمام شب نماز بخواند.
از نشانه های خردمند اینست، هرگاه خواست سخن بگوید اول تدبر می کند اگر مفید بود سخن می گوید و سود می برد اما اگر زیانبار بود خاموش می شود و در سلامت و امان می ماند
وزان و ارزش هرکس به عقل و خرد اوست انسان بی خرد در عالم معنویت وزن و ارزشی ندارد
فراز سوم:
ای معبود من، از هر خير كه در امروز نازل مى‏فرمايى، بهره‏اى براى من قرار ده
چقدر تعابیر و جملات این دعاها زیبا و مناسب است دقت کنید اول از خداوند منان خواستیم که به ما خرد وعقل عنایت فرماید و ما را از بی خردی نجات دهد بعد از این از حضرتش می خواهیم که آنچه خیر در این روز نازل می فرماید بهره ای هم به ما برساند
نکته اینجاست که اگر کسی خرد و عقل نداشته باشد مستعد در یافت خیر و برکات نمی شود
معجز احمد که مه را می شکافت    در دل بوجهل جاهل ره نیافت
ابوجهل همسایه دیوار به دیوار پیامبر اسلام بود اما هرگز از خیر بهره ای نبرد چون صاحب خرد و عقل نبود
در يك حديث طولانى و مفصّل آمده است كه: راهبى معروف از نواده‏گان يهودا- حوارىّ حضرت عيسى عليه السّلام- به نام شمعون بن لاوي مسائل زيادى از آن حضرت پرسيد و از آن جمله شمعون پرسيد: خرد چيست و چگونه است، و تقسيم بندى آن را هر آنچه كه هست و نيست برايم بازگو فرموده و روشن سازيد؟ رسول خدا صلّى اللَّه عليه و اله و سلّم فرمود: خرد بازدارنده از نادانى است، و نفس به مثابه پليدترين حيوانات مى‏باشد كه اگر بازداشته نشود سرگردان شود، پس خرد مهار نادانى است. و همانا خداوند پس از آنكه عقل را آفريد فرمودش: پيش آى، پيش آمد، و امر كرد كه باز گرد، بازگشت، سپس خداى متعال فرمود: قسم به عزّت و جلالم موجودى را بزرگتر و فرمانبرتر از تو نيافريدم، به تو آغاز كنم و به تو از سرگيرم، پاداش نيك سزاى توست و كيفر نيز بر دوش توست. سپس از عقل؛ صبر و بردبارى منشعب شد، و از بردبارى؛ دانش، و از دانش؛ هوشيارى، و از هوشيارى؛ پاكدامنى، و از پاكدامنى؛ خوددارى، و از خوددارى؛ شرم، و از شرم؛ وقار، و از وقار؛ تكرار نيكى، و از تكرار خوبى؛ بيزارى از تبهكارى، و از آن نصيحت پذيرى. پس اين ده گروه از أقسام خوبى است،
بنابر این انسان صاحب خرد و عقل هم خودش از خیره بهره می برد هم به دیگران خیر می رساند برخلاف انسان  جاهل و بی خرد که از خیر بهره ای نمی برد و منبع شرّ شده و مردم از دست و زبانش اذیت می شوند.
خداوندا به حق آبروی آبرو مندان درگاهت به ما نعمت عقل عنایت فرما و از خیر و برکاتت بهره مند نما
والسلام علیکم و رحمه الله برکاته

دیدگاه خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

             

دیدگاه   0