ضرورت توجه ویژه به حوزه کشاورزی / جمهوری اسلامی مشت محکمی بر دهان یاوه گویان خواهد زد

 

کمال نیوز: بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه اول :
اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله .
در این لحظات معنوی و ملکوتی لحظات عبودیت و بندگی ، در این اجتماع بزرگ ، ایام میمون و مبارک عیدالله الاکبر ، عید برانگیختن نخبه ی عالم برای رهایی انسان ها از منیت درون ، در این خطبه ابتدا خودم و همه ی شما اعزه ی مکرم ، برادران و خواهران ایمانی را به تقوای الهی توصیه می کنم .
شاکله ی زیبای تقوای الهی منقش بستن جسم و جان به نورانیت است . سعادتمند شدن زندگی بشریت است . سعید شدن انسان در مسیر خدا و اهل بیت (ع) قرار گرفتن است . دوری از هر گونه شقاوت و بدبختی است . انسانی که خود را در محضر خدا را می دهد از نفس خودش رها می کند . از منیت درون خودش جدا می شود . خود را در محضر خدا قرار می دهد . عبدی که در محضر خدا باشد اوج عزت و بندگی و نورانیت و آزادگی است . اسیر شدن هوای نفس در صدد تبعیت از هوای نفس و در مسیر گناه بودن ، همه ی این ها عواملی است که انسان تقوا را مراعات نمی کند . خدا را فراموش کرده است . پس بیاییم هم نفس خودمان را به تقوای الهی دعوت کنیم هم اجتماعی که در محضرشان هستیم . خانه و خانواده مان را منقش به انوار الهی و مزین به انفاس قدسی کنیم .
 لحظات واپسین ماه رجب بهترین فرصت است . لحظاتی که در انتظارش هستیم حلول ماه شعبان بهترین فرصت است . فرصت را از دست ندهیم . آمدیم خود را به قرآن عرضه کرده ایم . در محضر قرآن قرار گرفته ایم . سبک زندگی مان بر اساس آرمان های قرآنی است . روش های قرآنی که خدا به ما در قرآن عنایت کرده . تمثیل های متعددی که انسان با بهره وری از این آیات نورانی می تواند مسیر سعادت را برای خودش رقم بزند . آن خانه و خانواده ای که هم مرد اهل ایمان باشد و هم زن مؤمنه باشد چه خواهد شد . هم مرد اهل خدا باشد و هم زن اهل خدا باشد . فرزندانی که در این دامن و دراین مکتب سعادت مند بزرگ خواهند شد چه خواهد شد . پس دقت کنیم فرصت را غنیمت بشماریم . عمر کفاف نمی کند و سن خاصی مطرح نمی باشد . کسی را نگفتند که چند سال می تواند زنده بماند . مرگ در کمین ما است . دقت داشته باشیم . آمدیم از قرآن گفتیم برای ایجاد یک زندگی مؤمنانه . برای ایجاد یک زندگی که سراسر نور و سعادت باشد و نه خدایی ناکرده ظلمت و شقاوت . عرض کردیم تا این که گفتیم وقتی اجتماع تشکیل شده توسط افراد این اجتماعی که چه در محضر قرآن و علوم وحیانی هستند و چه آنهایی که نیستند اجتماع را رقم می زنند . حالا چه مسائلی شکل خواهد گرفت و چه مفاسدی را رقم خواهد زد . ما برای ترویج مصالح چه باید بکنیم و برای جلوگیری از مفاسد چه باید بکنیم. گفتیم که مفاسد متعدداست . مفسده هایی که امروز بعضی از زندگی ها را درگیر کرده . بعضی از زندگی ها دامن گیر مفاسد شده است . در تعالیم اسلام به مسائل اقتصادی و مباحث آن هم تا حد زیادی با دیدگان مثبت نگریسته شده است . نگاه مثبتی به مسائل اقتصادی شده است . که اقتصاد در اسلام در باب معاملات خلاصه نمی شود . خیال نکنیم که مسائل اقتصادی را عنوان کردیم یعنی معاملاتی که در بین ماست . اقتصاد صرف معاملات بوجود نمی آید . اقتصاد در اسلام معانی وسیعی دارد . یک اقتصاد درباب معاملات است. یک اقتصاد در باب عبادات است . کسی که عبادت می کند باید مقتصد باشد . کم روی و زیاده روی نداشته باشد . باید به گونه ای باشد که نفس پذیرای آن باشد . اقتصاد در باب معیشت و زندگی یکی از مبانی اقتصادی است که در کورد هر یک از این ها ما هم از نگاه و منظر قران مصادیق فراوانی داریم و هم از منظر روایات . هم عقلانیت پذیرای این مقوله است و هم نقل . عقل و نقل در کنار علوم وحیانی می تواند مسیر سعادت را برای ما رقم بزند . اسلام با اقتصاد دو پیوند دارد . یک پیوندی است که اشاره ی مستقیم دارد و دیگری پیوند غیر مستقیم است . مستقیم عنوان نمی کند ولی در گرو یک سری برنامه ها ، متدها عنوان می کند که انسان با انجام این برنامه ها می تواند راه سعادت را رقم بزند . پیوند مستقیم از آن جهت است که مستقیماً یک سری مقدمات سلسله های اقتصادی را در باب مبادلات ، مالیات ها ، ارث و وقف و مسائل دیگر برای ما عنوان می کند . این اقتصاد درامر دین و اسلام به صورت مستقیم است . اما پیوند غیر مستقیم با اقتصاد از طریق اخلاق است . اخلاق مان را در مسیر اقتصاد قرار دهیم . مقتصد کردن اخلاق و رفتار و کردارمان هست . اسلام مردم را به امانت ، عدالت ، عفت و احساس مبارزه با رشوه خواری و ویژه خواری دعوت میکند . که یکی از دغدغه های فکری امروز جامعه بشریت ماست . چند وز گذشته در دانشگاه دانشجویان عزیزمان ، آینده سازان نظام مقدس جمهورس اسلامی که از دغدغه های فکری شان همین مسائل اقتصادی بوده . جلوگیری از نگاه های ویژه خواری که متأسفانه زجر می دهد  و به التهاب می رساند .
ان شاءالله در خطبه های بعد عرض خواهم کرد مسائلی که ما باید در معاملات مان دقت کنیم . عزیزانم بهشت آفرین و جهنم آفرین خداست . چه کسی اهل بهشت و چه کسی اهل جهنم می شود . چه کسی می خواهد خانه ی قبرمان را آباد کند . من تا چه حدی برای پر کردن شکم فرزندانم از راهی بروم حق مردم را تصرف کنم فأین الله . پس خدا چی . این دنیا برای خودم در مسیر تبعیت از خدا کار نکنم . آن وقت در آن دنیا نعمت های بهشتی و حوریان بهشتی و همه ی این مسائل حاصل کاشت ماست .
خطبه دوم :
اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله .
در این لحظات معنوی ، در این سیدالایام ، روز جمعه در این اجتماع پرشور و پر محبت در محضر شما اعزه ی مکرم ، نور چشمانم ، برادران مؤمن و خواهران ایمانی ، اهل علم و با بصیرت و انقلابی در ابتدا خودم و بعد همه ی شما را به تقوای الهی توصیه می کنم .
عزیزانم فرهنگ تقوا ، فرهنگ با خدا بودن ، فرهنگ نورانیت در مسیر خدا بودن امروز جزئی از رسالت من و شماست که باید ترویج شود . نباید با خدا فاصله بگیریم. بیاییم فرزندان خودمان را و خودمان را توصیه به تقوای الهی کنیم . خلوتی با خودمان ایجاد کنیم . جلوتی خواهد شد . با خدا بودن و درمحضر خدا بودن زیباست . عزیزانم این زیبایی را از خودمانم و از زندگی مان دور نکنیم . فرزندان مان را توصیه کنیم که زندگی زیبایی داشته باشند . در محضر خدا باشند و خداوند متعال را فراموش نکنند .
اخر روزهای ماه رجب است . رجب المرجب . این الرجبیون . آنهایی که در صدد استفاده از ماه رجب هستند فرصت اندک است . اما ماه رجب بابی است برای ورود به ماه شعبان . سپری شدن ماه رجب و حلول ماه شعبان المعظم .
ماه مبارک شعبان المعظم ماه بسیار شریفى است و به حضرت سید انبیاء صَلَّى اللهِ عَلِیهِ وَ آله منسوب است و آن حضرت این ماه را روزه مى‌گرفت و به ماه رمضان وصل مى‌كرد و مى‌فرمود شعبان، ماه من است هر كه یك روز از ماه مرا روزه بگیرد بهشت برای او واجب می‌شود و از حضرت صادق علیه السلام روایت شده است كه چون ماه شعبان فرا می‌رسید امام زین العابدین علیه السلام اصحاب خود را جمع مى‌نمود و مى‌فرمود اى اصحاب من مى‌دانید این چه ماهى است؟

این ماه شعبان است و حضرت رسول صلى الله علیه و آله مى‌فرمود شعبان ماه من است پس در این ماه براى جلب محبت پیغمبر خود و براى تقرّب به سوى پروردگار خود روزه بدارید. به حقّ آن خدایى كه جان علىّ بن الحسین به دست قدرت اوست سوگند یاد مى‌كنم كه از پدرم حسین بن على علیهماالسلام شنیدم كه فرمود شنیدم از امیرالمؤمنین علیه السلام كه هر كه روزه بگیرد در ماه شعبان براى جلب محبّت پیغمبر خدا و تقرّب به سوى خدا؛ خداوند او را دوست می‌دارد و در روز قیامت كرامت خود را نصیب او می‌گرداند و بهشت را براى او واجب می‌کند.
شیخ از صفوان جمال روایت كرده كه گفت : حضرت صادق علیه السلام به من فرمود كسانى را كه در اطراف تو هستند را بر روزه گرفتن در ماه شعبان ترغیب کن. گفتم فدایت شوم مگر در فضیلت آن چیزى هست؟ فرمود: بله همانا كه رسول خدا صلى الله علیه و آله هر گاه هلال ماه شعبان را مى‌دید به مُنادیى امر مى‌فرمود كه در مدینه ندا مى‌كرد: اى اهل مدینه من رسولم از جانب رسول خدا صلى الله علیه و آله به سوى شما.
ایشان مى‌فرماید آگاه باشید همانا شعبان ماه من است پس خدا رحمت كند كسى را كه یارى كند مرا بر ماه من یعنى روزه در آن ماه روزه بگیرد. سپس از حضرت صادق علیه السلام و ایشان از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل کرد که مى‌فرمود: از زمانى كه شنیدم منادى رسول خدا صلى الله علیه و آله ندا كرد در ماه شعبان، ترک نشد از من روزه شعبان و ترک نخواهد شد از من تا مدتى كه حیات دارم ان شاء الله تعالى.: سپس مى‌فرمود كه روزه دو ماه شعبان و رمضان توبه و مغفرت از خدا است.
از مناسبت های ویژه این ماه با عظمت موالید سه ستاره درخشان زهد و تقوا و عبودیت و بندگی و غیرت و جوانمردی است .
سروروان عزیز این ماه هم پیغام حضور سید و سرور جوانان اهل بهشت یعنی امام حسین علیه السلام پاسدار حریم انسانیت و تکامل این مجسمه زهد و تقوا و پارسائی را می دهد که اعجاز حضورش در رحم پاک مادر و سخن گفتن این معلم صبر و استقامت و عبودیت و بندگی با مادر و همچنین هنگام تولدش همین بس که موجب نجات فطرس ملک گردیده که فریاد می زند انا عتاقة الحسین من آزاد شده امام حسین هستم و نیز ضیافت حضورش در محضر ملائک و ملبس نمودن بر قامت رعنای این طفلِ ودیعه الهی از لباس بهشت و برگرداندن در محضر حضرت زهرا سلام الله علیها و نیز جریان ام ایمن و مسلمان نمودن علمای اهل یهود و مسیر زندگی اش که موجب آزادگی جهان بشریت گردیده است و بنده تقارن این روز را به نام مقدس پاسدار به همه مدافعان و پاسداران حرم و حریم امامت و ولایت و زعامت ولی امر مطلقه فقیه امام خامنه ای عرض تبریک و تهنیت دارم  و نیز میلاد با سعادت معلم معرفت و غیرت و جوانمردی ابا الغربی یعنی پدر مشک و معلم حیاء و پاکدامنی حضرت اباالفضل العباس سلام الله علیه که بزرگترین مصداق ولایتمداری و مطیع ولایت بودن و تعرض نکردن از خطوط و مسیر ولایت تا سر حد جان ایستادگی در مکتب ولایت و امامت و جانباز قهرمان عرصه عشق ودلدادگی می باشد را به محضر همه محبان اهل بیت و تخصیصا جانبازان غیور و عزیز و نخبه الهی تخصیصا این ودیعه الهی به ملت بزرگ اسلام و ولی امر مسلمین امام خامنه ای عزیز که هم از انفاس قدسی الهی بهره مند می باشند و هم توانسته با اهداء عضو به امانت گذاشته الهی را تقدیم جریان بیداری اسلامی نماید و خود بعنوان راهبر این جریان به زیبائی مدیریت نماید و خار چشم همه معاندان و دشمنان کوردل گردد  و نیز میلاد سراسر نور امام العارفین زین العابدین امام علی بن الحسین علیهم السلام می باشد که مقدار و مختصری مباحثی در آثار ایشان از جمله رساله حقوق که به تبیین حقوق پرداخته و نیز صیحفه سجادیه که  در ابعاد تربیتی این امام همام  مطالبی را عنوان فرموده اند که به عرض تان می رسانم: تحت عنوان اهداف تربیتی در صحیفه سجادیه: که فرمودند هدف در تعلیم و تربیت به معنای وضع نهایی و مطلوبی است که به طور آگاهانه، سودمند تشخیص داده شده است و برای تحقق آن، فعالیت های مناسب تربیتی انجام می گیرد. اهداف تربیتی صحیفه سجادیه، با ملاک و معیار قراردادن خود انسان به اهداف غایی و واسطه ای و اهداف واسطه ای را به سه دسته کلی دیگر و هر یک از آن دسته ها به تقسیمات جزیی تر، تقسیم می شود. آنگاه با استفاده از فرازهای صحیفه سجادیه به بررسی و تحقیق در مورد هر یک از اهداف تربیتی فوق می پردازیم.
امام سجاد(ع) در سراسر صحیفه سجادیه، هدف نهایی تربیت را خدای متعال، معرفی می کند و در تمام دعاها، مخاطب را با زبان دعا و مناجات به آن حقیقت یکتا راهنمایی می کند. امام(ع) با محور قراردادن خدا در دعاهای مختلف، به ما می فهماند که محور زندگی انسان در تمام شؤون آن، باید خدا باشد و منظور از این محور و هدف بودن خدا، همانا حضور خداوند در متن زندگی است. اساسا نقش هدف نهایی در مسیر زندگی، چیزی جز استمرار حضور و احساس آن نیست. همچنین حضرت(ع) راه های ارتباط انسان با خدا را قرب،عبادت، حیات و... بیان نموده است.
در این میان، یک سری اهداف واسطه ای نیز وجود دارد که حلقه های میانگین برای دستیازی به هدف نهایی است که مطلوبیت و ارزش خود را از هدف نهایی کسب می نماید و در طول آن قرار دارد. اهداف واسطه ای به سه دسته کلی خلاصه می شوند:
الف. اهداف تربیتی صحیفه در خصوص ارتباط انسان با خداپیوند انسان با خدا در صحیفه سجادیه از معرفت و شناخت خدا آغاز می شود و با گرایش های عملی در قالب عبادت، توکل و شکرگزاری گسترش می یابد. محورهای کلی اهداف تربیتی در رابطه با خداوند در معرفت خدا، ایمان به او، تقوای الهی، عبودیت و شکرگزاری خلاصه می شود. در این مقاله، به مهم ترین هدف، که محور تمام اهداف تربیتی در رابطه با خداوند است، اشاره می کنیم.
نمازگزاران عزیز و با بصیرت یکی از اهداف واسطه ای تربیت در صحیفه سجادیه" معرفت خدا" است. این هدف، کلید رسیدن به هدف نهائی است. شناخت هر چه بیش تر خدا، نقش مهمی در قرب به او دارد. بدون شناخت خداوند تقرب به او امکان پذیر نیست. تخلق به اخلاق الهی، کسب ایمان و تقوی، توکل به او و غیره همه در گرو شناخت هر چه کامل تر اوست. شناخت سطحی، تمسک و ارتباط ضعیف را اقتضا می کند و برعکس، هر چه شناخت وسیع تر و عمیق تر گردد، زمینه ارتباط مستحکم تر می شود. از این رو، یکی از مهم ترین اهداف تربیتی حضرت امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه تقویت هر چه بیش تر شناخت خداوند است. بدین منظور امام(ع) در دعاهای بسیاری به مسأله " خداشناسی" پرداخته است و با اشاره به موضوعاتی چون توحید و مراتب آن، ذات خدا و صفات خدا همچون خالق، قادر، غلام، رحیم، غنی، قوی، منعم، عزیز، حکیم و... به تقویت و تعمیق شناخت ما کمک می کند. حضرت امام سجاد(ع) در نخستین دعا، ضمن حمد و سپاس خداوند به شناساندن خدا می پردازد و می فرماید:"خدایی که دیده های بینندگان از دیدنش ناتوانند و اندیشه های وصف کنندگان از عهده وصفش برنیایند. به قدرت و توانایی خود آفریدگان را آفرید، و آنان را به اراده و خواست خویش به وجود آورد بی این که از روی مثال و نمونه ای باشد." در این دعا امام(ع) با اشاره به ذات خداوند و این که قابل رؤیت نیست و همچنین با اشاره به صفت خالقیت خداوند، ما را به معرفت و شناخت خداوند هدایت می کند.
مسائل دیگری که به سمع شما می رسانم در بیان دو دیداری بود که در هفته گذشته با ولی امر مسلمین انجام گرفته است .
اولین دیدار که انجام گرفت بمناسبت هفته معلم که با حضور معلمان عزیز و زحمتکش انجام گرفته است که در این دیدار به رسالت معلمان عزیز در پیشرفت دانش آموزان و نوجوانان و جوانان سخنان مبسوطی را ارئه فرموده اند: اینکه فرموده اند موضوع اساسی این است که آموزش و پرورش نسل آینده را با چه ویژگیهایی می خواهد تربیت کند و کشور برای ادامه مسیر خود به چگونه نسلی نیاز دارد؟
ما برای تربیت نسل آینده در یک فضا و میدان خالی از رقیب قرار نداریم، بلکه با حریفی به نام «نظام سلطه بین المللی» مواجه هستیم. ممکن است برخی تعجب کنند که چه ارتباطی میان آموزش و پرورش و «نظام سلطه بین المللی» وجود دارد، در حالیکه واقعیت این است که نظام سلطه برای نسل جوانِ ملتها بویژه ملتِ ایران برنامه دارد.
نظام سلطه می خواهد نسل آینده کشورها، نسلی باشند که فکر، فرهنگ، نگاه و سلیقه مورد نظر او را در مسائل جهانی داشته باشند و در نهایت نخبگان، سیاستمداران و افراد تأثیرگذار همانگونه فکر و عمل کنند که او تمایل دارد.
متفکران غربی بارها گفته اند که بجای کشورگشایی های استعماریِ قرن نوزدهم، بهترین و کم هزینه ترین روش، تزریق فکر و فرهنگ خود به نسل جوان کشورها و تربیت زبدگان و نخبگانی است که همچون سربازان نظام سلطه عمل خواهند کرد.
این دولتها اکنون همان کاری را انجام می دهند که امریکا می خواهد و حتی همه هزینه های آن را هم متقبل می شوند و هیچ امتیازی نیز نمی گیرند و فقط در مقابلِ آن، امریکایی ها، این دولتها را حفظ می کنند و مانع از سقوط آنان می شوند. حریف ما چنین برنامه ای برای نسل آینده کشورمان دارد،
از امور دیگری که ما در تربیت فرنزدان باید مد نظر داشته باشیم : لزوم ترویج فکر و فرهنگ و زبان بومی برنامه ای است که باید در مورد آن برنامه ریزی شود ولی متأسفانه در برخی مواقع بجای ترویج زبان فارسی، زبان انگلیسی ترویج می شود و اکنون کار به جایی رسیده است که آموزش زبان انگلیسی به مهد کودک ها کشیده شده است و البته این موضوع به معنای مخالفت با یادگیری زبان خارجی نیست بلکه بحث اصلی، ترویج فرهنگ بیگانه در کشور و در میان کودکان، نوجوانان و جوانان است. این سخنان به معنای تعطیل کردن آموزش زبان انگلیسی در مدارس نیست، بلکه بحث اصلی این است که بدانیم با چه حریفی مواجه هستیم و طرف مقابل چه برنامه ریزی های دقیقی برای تأثیرگذاری بر نسل آینده کشور دارد.
در اینجا موضوعی را باید به بعضی از مسئولین گوشزد نمایم و آن اینکه آنچه را که رهبر عظیم الشانمان عنوان می فرمانید هم نقشه راه می باشد و هم پیشرفت نظام مد نظر می باشد چرا بعضی ها با بی موالاتی تمام بلافاصله بعد از سخنان ایشان در نقطه مقابل می ایستند و سخن می گویند متوجه گفتمان خود باشید این مردم دارند شما را رصد می کنند و ما رهبرمان را از صمیم جان و دل علاقمندیم و قطعا ضرر به سراغ کسانی می آید که ادامه مسیر بدهند که از صحنه سیاست خارج خواهند شد.
اما ربا در لغت به معنای زیادتی سود پول و بهره است . یعنی انسان معاملاتی را انجام می دهد  و زیادتی پول در آن نوع قرار دادی که بین دو طرف بسته می شود عرض خواهیم کرد و تفسیر زیادی در این باره خواهیم داشت . در فرهنگ فارسی ربا به معنای سود یا ربحی است که طلبکار از  بدهکار می ستاند . می گوید من صدهزار تومان پول به شما می دهم شش ماه دیگر باید دویست هزار تومان به من بدهید . در این جام معامله ربا است که تفسیرش متعدد است . در ایام جاهلیت هم این کار انجام می گرفته . شخص جنس یا پول را به کسی می داد تا در زمان معین این داد و ستد انجام می شد و اگر شخص توان پرداخت را نداشته باشد مقدار وسیله و یا قیمت جنس را می افزود اینگونه عمل چون تکرار می شد در عمل به کشمکش می کشید و گاهی میان افراد و زمانی میان قبیله های طرفین منجر به کشتار می شد  . پ
ربا در اصطلاح به خرید و فروش می گویند که کالا با عوض آن هم جنس بوده و یکی افزون بر دیگری باشد .
ربا در معاملات کنونی تفسیرش اینچنین می باشد که : ربا عبارت است از بهره ای از پیش تعین شده باشد اگر پول یا مالی به کسی قرض داده شود و شرط گردد که قرض  گیرنده در زمان معین شده مبلغ یا درصد معینی علاوه بر اصل پول را به قرض دهنده اداء کند این قرض دادن رَبَوی است و مطابق با نص قرآن کریم این معامله حرام و باطل است .
 بنده جای دارد یک تاریخچه ای را در ادیان مختلف عرض کنم . از زمان روز های نخست ابتدایی ترین خلقت بشریت . از زمان هابیل که به کار دامداری مشغول شدند و قابیل که به کار کشاورزی پرداخت . خداوند متعال خط بطلان بزرگی به ربا کشیده . کار را در مقابل انسان قرار داد تا به دنبال معاملات ربوی نرویم .
در زمان حضرت موسی (ع) هم صرافان فراوانی پیدا شدند که برای کالاهای بازرگانی ، اجرای طرح های اقتصادی، سرمایه لازم را در اختیار یک عده از اشخاص قرار می دادند تا مطابق دستورات شریعت حضرت موسی عمل کننند . و حضرت موسی تأکید می کرد که معامله انجام دهید ولی همدیگر را مغبون نکنید . حضرت موسی در آن روایست زیبا به امت خودش می فرماید اگر نقدی به فقیری از قوم من که همسایه ی تو باشد قرض دادی مثل رباخوار با او رفتار نکن و هیچ سودی از او نگیر . قرض دادی قرض الحسنه است از ایشان سود نگیر . و از خدا بترس . این زمان حضرت موسی است که به امت خودش سفارش می کند که از ربا بترس که ربا زندگی انسان را خراب می کند .
بر اساس قوانین یهودیان اسرائیلی ربا از بیگانگان جایز بود نه قوم خودش . در معاملات بیگانگان ربا می گرفتند و همین امر باعث می شد که یهودیان از همدیگر اجازهِ دادنِ ربا  به سایر اقوام را می دادند تا به سایر اقوام ربا بدهند یا ربا بگیرند و اینچنین هست که قوم یهود به رباخواری در جهان شهرت دارند  برای این که به مال بیشتری دست پیدا کنند می رفتن معامله می کردند با بیگانگان .
 ولی بنابر ان چه را که در شریعت حضرت موسی عنوان شده و خداوند کریم در سوره ی نساء آیه ی 161 فرموده اند یهودی ها مغبوض هستند . یهودیان بنی اسرائیلی که معامله با بیگانگان می کردند  عنوان کرده ایم ولی  حضرت موسی می فرمایند  که این ها مبغوض هستند و مورد غضب منِ خدا هستند که از باب معامله ربوی وارد شوند ویکی از این دلایل مقبوض بودن این جریان رباخواری است که در دین حضرت موسی حرام بود .
 در دین مسیحیان یعنی در انجیل هم قرض دادن به دیگران حتی به دشمنان بدون مطالبه توصیه شده است ولی این جور نیست که ما هم پولی را به کسی بدهیم که الآنم پس دادن خیلی سخت است . آن معامله و معاهده را انجام دهیم و طرف را متعهد به انجام عمل نمائیم . حالا مسائل و توصیه های علمای ربانی در زمینه بانکداری و پرداخت وام و مسائل دیگر را عرض خواهیم کرد . لذا این چنین مسائل را عنوان فرمودند . بر این اساس ربا از نظر کلیساها تحریم شده . مسیحیانی که ربا میداند را از زمین خود خارج می کردند حتی می گفتند حق دفن کردن مسیحیان را در محل قبور مسیحیان ندارید . این مبارزه بارباخواری در ادیان دیگر بوده . تا اینکه نبی مکرم اسلام حضرت محمدابن عبدالله (ص) در مثل دیروزی برانگیخته شد تا هر گونه اسارت در منیت های درون را بیه انسان ها گوش زد کند و واقعاً بهره ای زمان بسیار سخت را مدیریت کرد . و انسان را به سوی انسانیت دعوت کرد . به ان مدال خلیفة اللهی گوش زد کرد تا یکی ازمصادیقی که اسلام  به آن گوشزد داشته مسئله ی ربا است ، مبارزه ی با رباخواری ، مبغوض بودن شخص رباخوار و مسائلی است که هم از منظر قرآن به آن اشاره شده و هم منظر اهل بیت (ع) و هم از منظر مسائل شرعی که از سوی رساله های عملیه انجام خواهد گرفت .
اسلام نگاهش به این حالت است  مبارزه با مال مردم خواری . خدایی ناکرده انسانی که مؤمن هست نگاه و منظرش نباید به ما مردم خواری باشد . قطع کردن دستان و مبارزه با کسانی که بیت المال خواری دارند . تعرض می کنند به بیت المال . به حق الناس و مال یتیم تصرف می کنند . طمع ورزی هایی که نسبت به سرمایه های مردم و نظام نگاهی که انجام می گیرد . همه ی این ها در زمینه ی  ثروت و مسائل اقتصادی است . تا حدودی مسائل اقتصاد وقتی که حدود و قصورش مشخص نشود تا مسائل عدالت محوری ایجاد نشود . امانت و عفت و احسان ، سفره ی حلال در زندگی مان محقق نشود . مسیر زندگی مان بر اساس لقمه ی حرام باشد این مسائل برای انسان روشن نخواهد شد . یکی از شبهاتی که دشمنان دین در ذهن جوانان عزیزمان که چند روز گذشته هم مقام عظمای ولایت، این علمدار فقیه عنوان داشتند که معلمان عزیزرا توصیه کردند به مدیریت در این امر  . که دست های صهیونیسم و استکبار جهانی هم از منظرهای متعدد کمین قرار داده جوانان و نوجوانان عزیزمان را در این موضوع است . بیاییم مسائل دین را در محور دین عنوان کنیم و حل کنیم و حدود و قصور و مرز مسائل دینی را مشخص نمائیم.
در اسلام ثروت و افزون طلبی یکی از هدف هاست . کسی نمی تواند بگوید که ثروت و مال بد است . آن چیزی که بد است عبد دنیا شدن و عبد مال و ثروت شدن است . این که مال از راه حرام کسب شود و مال مردم و بیت المال  می باشد این بد است . ولی این نباید هدف اصلی باشد . و هدف غایی بشریت این نیست و بواسطه ی این عمل ما نمی توانیم هدف هایی اصلی ای را در مسیر اقتصاد برای خودمان ترسیم کنیم. باید برنامه ریزی شود . در اسلام ما معتقد هستیم که تمایلات باید با مصالح مالی بشریت تطبیق داشته باشد . یعنی دخل و خرج مان باید در کنار هم قرار بگیرد  اگر نباشد بسیاری از مشکلات مان بوجود می آید . به خاطر همین است بنده در کلاسی که به عنوان سخنران در محضر عزیزان اصناف بودم عرض کردم محضر شریف که دین از ما چه کسی را می خواهد ؟ چه معاشرت و معامله و مبادله ی را می خواهد . به خاطر همین در اسلام فصل مهمی است به نام مکاسب محرمه  و اگر انسان در امر معاش و تجارت و تنظیم امور اقتصادی آموزش اسلامی لازم را نداشته باشد به حرام از جمله رباخواری آلوده می شود مولا علی علیه السلام در باب کسب فقه می فرمایند الفقه ثم المتجر اول برو فقه را یاد بگیر بعد برو تجارت کن . قدیم مرسوم بود می رفتند سر کلاس فقه را یاد می گرفتند و تجارت انجام می دادند . لذا این مکاسب محرمه را سر راه ما قرار دادن تا ما مطالعه کنیم تا بتوانیم تجارت سالمی انجام دهیم .
 حضرت امیر بیان علی (ع) در کتاب قیم و گران سنج نهج البلاغه حکمت 439 عنوان شده «منِ التّجر بِغیر فِقهٍ فقد ارتطم فی الربا»  کسی که بدون دانستن احکام  داد و ستد معامله کند ایشان در ربا فرومی رود یعنی بدون علم در معلاملات و مبادلات و داد و ستد ورود در معاملات پیدا کند سر از ربا در می آورد . پس ما باید برویم و فقه را مطالعه کنیم . باید خودمان را عرضه کنیم . خیلی از سروران عزیز اهل مسائل شرعی و دینی هستید . رساله و مجتهد  جامع الشرائط را دارید . ولی بعضی ها می بینیم چندین سال است نماز می خوانند و عبادت می کنند . اهل خیرات و مبرات هستند . ولی مجتهد ندارند و. دستور دین به انتخاب مجتهد است . عمل کردن به مسائل دینی از منظر مجتهد و رساله ی عملی است که الحمدلله یکی از این مراجع حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی افتخار جهان تشیع می باشد که دفتر مرجعیت دینی و علمی ایشان نیز در آمل افتتاح گردیده و انتظار مردم شریف را به پایان رسانده است و بر هر شخص و شخصیتی فرض و لازم هست با حضور در این دفتر و حمایت از این دفتر هم پاسخ مسائل شرعی خود را کسب نماید و هم وجوهات خود را تقدیم به این دفتر نمایند و نیز خیرین نیز با حضور در این دفتر جهت پیشبرد اهداف سهمی داشته باشند تا خدمات لازم از سوی عزیزان در این دفتر انجام پذیرد و قطعا می دانیم قوام هر دفتر مرجعیت در بعد علم و دین از سوی مراجع و گسترش علوم و دین بر عهده عزیزان متمول و سرمایه دار می باشد .
مهمترین شاخصه ای که باید در تربیت دانش آموزان مد نظر قرار گیرد، شکل گیری «هویت مستقل، عزتمند و دینی» در نسل آینده است. باید نوجوانان و جوانان کشور را به گونه ای تربیت کنیم که به دنبال سیاست، اقتصاد و فرهنگ مستقل باشند و هرگونه وابستگی در این مسائل مذموم به شمار آید و اینقدر در گوش فرزندان رجز وابستگی نخوانید .
احیای «شاخص های ممتاز و مفاهیم جریان ساز» در دانش آموزان یکی دیگر از وظایف سنگین معلمان و آموزش و پرورش می باشد که در زمینه های ایمان، اندیشه ورزی، مشارکت و همکاری اجتماعی، و اصلاح الگوی مصرف از جمله این شاخص های برجسته است که باید کار شود تا  نسل آینده رشد پیدا کنند.
یکی از  مشکلات موجود در کشور درخصوص الگوی مصرف می باشد و مصرف کالاهای خارجی و قاچاق دهها و صدها میلیاردی کالاهای لوکس،  نمونه هایی از الگوی مصرف غلط در کشور است که باید اصلاح شوند و یکی از زیرساخت های اصلی برای اصلاح آنها، فرهنگ سازی در نسل جوان است و البته مدیران مان هم متوجه هزینه گردهای خود و بده بستان ها و هدایا و مسائل دیگر باشید که بیت المال هست و باید جوابگو باشید.
 «تحمل مخالف» یکی دیگر از شاخص های برجسته برای نسل آینده می باشد و تحمل مخالف در جامعه نهادینه نشده است زیرا تا فردی مختصر طعنه ای می زند، با مشت به سینه او کوبیده می شود؛ این، یعنی عدم تحمل مخالف. چرا صبر پیشه نکنیم چرا عصبانیت را در مسیر زندگی و یا عرصه سیاست قرار دهیم و تا کسانی ما را مورد نقد قرار داد و نقادی کرد به ادبیات نامأنوس برخورد نمائیم  متوجه باشیم که شما دیروز چند نفر در معیت رهبری نشستید ببینید ان ظرف دراند چه پیغامی میدهند . با یک اجتماع متزلزل می شوند . بیایید در معیت رهبر و ولی فقیه زمان باشید بیایید در محور اقتصاد مقاومتی کار کنید . گزارشی که سپاه عیز چند دقیقه ی گذشته درامر اقتصاد مقاومتی داده اقدام و عمل واقعاض این ها قشنگ است . یا جریان بیمارتسان امام خمینی (ره) کارهایی که شده ما تقدیر و تشکر می کنیم . ما می بینیم . مردم می بینند . واقعاً شأنیت مردم امل بیشتر از این است . در این شرایط اقتصادی از نماینده ی محبوب و ارزشمندمان جناب آقای دکتر یوسفیان عزیز که همیشه موجب افتخارمان هستند و  از مسئولین سابق و از مسئولین فعلی تشکر می کنم  و ان شاءالله توصیه می کنم گرچند که در سخنان نماینده ی محترم نسبت به وزیر محترم بهداشت و سلامت که حقیقتاً یکی از وزرای متخلق به اخلاق ساعی است و در امر سلامت زحمت می کشند توصیه کرده اند  که ان شاءالله بتواند کارها را به اتمام برساند و انچه را که می بایست باشد ان شاءالله انجام شود  و نیز در به کار گیری کارگران دقت بمانید از عزیزان این شهرستان استفاده گردد و از شهرستان های دیگر نیرو نیاورند
همزمان با سالروز بعثت پیامبر عظیم الشأن اسلام حضرت محمد(ص) مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی در تهران و جمعی از خانواده های شهدا با علمدار نظام ولی امر مسلمین حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.
خوب همه مان شنیدیم که چه مطالبی را عنوان فرمودند و ضمن تبریک مبعث پیامبرگرامی اسلام(ص) به امت اسلامی و ملت بزرگ ایران، با استناد به آیات قرآن، به تبیین مفهوم عمیق بعثت مبعث، را  عید برانگیختگی و روز رجوع به فطرت الهی و زندگی همراه با «عقلانیت، آزادگی، عدالت و بندگی خدا» است و وظیفه پیامبران الهی هدایت انسانها به‌سوی این فطرت پاک و اندیشه‌ورزی در چارچوب دستورات خداوند متعال و توحید دانسته اند.
خوب با عنایت  به  نیاز همیشگی بشریت به تعالیم بعثت، جریان جاهلیت جبهه مقابل بعثت و البته متوجه هستیم که جریان جاهلیت متعلق به دوران پیامبر(ص) نیست بلکه جبهه ای استمرار یافته در مقابل اندیشه ورزی هدایت شده بوسیله پیامبران است که امروز نیز با استفاده از علم و فناوری و در شاکله ای جدید، ظهور یافته است.
 خصیصه های شاخص شهوت، غضب و نفسانیات، شاخصه های اصلی جریان جاهلیت است و  نتیجه عملکرد جبهه جاهلیت همواره رنج، محنت و تحقیر بشریت و کشتار میلیونها انسان و غارت منابع ملتها و فساد بوده که نمونه بارز آن دو جنگ بین الملل است.
 بروز دو جریان جاهلیت و بعثت در سطوح فردی، اجتماعی و بین المللی می باشد که اگر در سطح بین المللی رفتار قدرتمندان در چارچوب خردِ هدایت شده به‌وسیله پیامبران باشد، دنیا به یک گونه خواهد بود و اگر رفتار آنها در چارچوب نفسانیات، قدرت طلبی و فتنه انگیزی باشد، دنیا به گونه دیگری خواهد بود.
 لگدمال شدن ملتها در زیر چکمه استعمار یکی دیگر از نمونه های بارز عملکرد جریان جاهلیت می باشد و  به تاراج منابع و به‌خاک سیاه نشستن هند بر اثر دهها سال استعمار انگلیس، بوده که رهبر عزیزمان در این باره فرمودند: جنگها و فتنه هایی که امروز در منطقه غرب آسیا در جریان است نیز نتیجه عملکرد جبهه جاهلیت و شیطان است.
جریان صهیونیستی حاکم بر جهان، نمونه بارز سیستم‌سازی شیطانها است و  وضعیت کنونی دنیا نتیجه حاکمیت شبکه وسیع سرمایه‌داران صهیونیست است که حتی بر دولتی همانند امریکا غلبه و نفوذ دارد و به قدرت رسیدن جریان ها و احزاب منوط به پیروی و تبعیت از این جریان صهیونیستی است و  ریشه اصلی حرکت های عظیم امت اسلامی و ایران و همچنین بیداری اسلامی را مقابله با حاکمیت جریان فاسد صهیونیستی است و بر همین اساس، امروز «اسلام ستیزی، ایران ستیزی و شیعه ستیزی» از سیاستهای قطعی امریکا و دولتهای وابسته به آن است.
  هوشیاری و بیداری ملت ایران و ملتهای اسلامی در مقابل حرکت فسادگرانه قدرتها عامل اصلی عصبانیت آنها می باشد و  به همین علت است که ایران به‌دلیل مخالفت با سیاستهای امریکا در منطقه، تهدید به تحریم می شود زیرا آنها جمهوری اسلامی را مانع سیاستهای فزون‌طلبانه خود در منطقه می دانند.
 خوب می بینیم که  نتیجه حاکمیت جبهه جاهلیت و قدرتهای شیطانی، «طغیان و طاغوت» است و جریان جاهلیت و طاغوت با بمب اتم موجب مرگ صدها هزار انسان در هیروشیما می شود اما بعد از گذشت سالهای متمادی، همچنان حاضر به عذرخواهی نیست و زیرساختهای عراق و افغانستان و کشورهای دیگر را نابود می کنند ولی به روی خود نمی آورند.
جمهوری اسلامی ایران به تاصی از دین مبین اسلام و برگرفتگی از مبانی دینی هیچگاه آغازگر جنگ و حرکت نظامی علیه هیچ کشوری نبوده است اما مواضع خود را با صدای بلند اعلام کرده و اعلام خواهد کرد و کوچکترین اهانت را جواب خواهند داد و مشت محکمی بر دهان یاوه گویان خواهند زد .
یکی از اعتقادات ما در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران معیار تفکر مهندس و معمار کبیر انقلاب می باشد و ما با مراجعت به تعابیر امام بزرگوار(ره) که «اسلام متحجر» را در کنار «اسلام امریکایی» قرار دادند و این دو اسلام را در مقابل «اسلام ناب» می باشد و گروههای فاسد و مفسدی که امروز به نام اسلام بدترین و فجیع ترین جنایت ها را انجام می دهند، مورد حمایت و پشتیبانی قدرتهای غربی هستند.
 یکی از مسائلی که ما با آن روبرو هستیم اینکه غربی‌ها به ظاهر ائتلاف ضد داعش تشکیل داده اند اما در واقع حامی این جریان هستند و در چارچوب اسلام ستیزی، در تبلیغات خود از آنها به عنوان «دولت اسلامی» نام می برند تا وجهه اسلام را تخریب کنند.
  گسترش حرکت اسلامی، با وجود اسلام ستیزی جریان جاهلیت برنامه دیگر امت اسلامی است و  حرکت اسلامی که با تشکیل نظام اسلامی در ایران قوی تر و عمیق تر شده است، به حرکت خود ادامه خواهد داد و قطعاً پیروز خواهد شد و امروز حرکتی که در عراق شروع شده نیاز به مدریرت قوی سیاسی است تا خدای ناکرده به نفع دشمنان کاری انجام نگیرد و در سایه عزت نظام قدم بردارند و کاری نکنند دشمن شاد شوند.
  لزوم توکل بر خداوند و نهراسیدن از توطئه ها و تهدیدهای قدرتها برای جلوگیری از توطئه های نیاز امت اسلامی است و امروز همه امت اسلامی اعم از مردم، نخبگان و مسئولان در قبال حرکت اسلامی و مقابله با جریان جاهلیت وظائفی بر دوش دارند که اگر این وظایف را انجام دهند از اجر و ثواب الهی برخوردار خواهند شد و هرکسی هم که به وظایف خود عمل نکند، حرکت اسلامی متوقف نخواهد شد و به مسیر خود ادامه خواهد داد زیرا نصرت اسلام و مسلمین در نهایت، قطعی است.
آخرین عرضم نسبت به مشکلات مردم منطقه در ایام کار کشاورزی در مورد مسائل کشاورزی است و نیز توصیه می کنم به عزیزان مسئولین قدر این مردم را بدانید . البته هفته ی گذشته با حضور استداندار محترم ، نماینده ی محترم و پرتوان جناب آقای دکتر یوسفیان عزیز و فرماندار محترم جلسه ای در امر کشاورزی انجام گرفت . از ریاست محترم کشاورزی در کیاست این امر در سال مقاومتی اقدام و عمل تشکر می کنم . ما منتظر شکوفایی در امر اقتصاد مقاومتی وامر کشاورزی هستسم . ولقعاً مردم نسبت به بی برنامه گیهایی که نسبت امور کارگرانی که می گیرند و کار نمیکنند ناراحت هستند و مزدهای سرسام آور که هیچ مدیریتی انجام نمی پذیرد به اینکه یک عده مسئول بالای سرشان بایستند ببینند که چه خبر است . یک روز کرایه گران می شود . یک روز کارگر گران می شود . یک روز لبنیات گران میشود . یک مقداری بیایید متوجه باشید . به جای این که بیایید این همه همدیگر را متهم کنید کی خورد و کی برد بیاییم با مردم باشیم و درد دل مردم را گوش کنیم . هر کسی با مردم شد برد و هر کسی از مردم جدا شد باخت .