دهمین همایش تجلیل از نخبگان علمی و برگزیدگان مسابقات علمی عملی و علمی کاربردی آمل برگزار شد +عکس

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کمال نیوز ، با حضور معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران، مدیر وم عاونین آموزش و پرورش آمل، اعضای مجمع خیرین، روسای دانشگاهها و مراکز علمی کاربردی، اعضای شورای شهر، مسئولین، مدیرعامل سازمان پاکها وفضای سبز شهرداری آمل ،مدیران مدارس، والدین و دانش آموزان، دهمین همایش تجلیل از نخبگان علمی و برگزیدگان مسابقات علمی و کاربردی در سالن اجتماعات شهید رجایی اداره آموزش و پرورش آمل برگزار شد.

اسفندیار نظری معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه در نظام آموزش، کشورهای پیشرفته توجه ویژه‌ای به آموزش کارآفرینی، فرهنگ ‌سازی، توسعه و تقویت روحیه و رفتار کارآفرینانه در افراد می‌شود اظهار کرد: با همکاری دانشکده کارآفرینی و همیاری سازمان دانش‌آموزی و با استناد به اسناد بالادستی از جمله نقش جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پروش و سایر اسناد و اجرایی کردن سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه عملیاتی کردن رویکردهای اقتصادی در آموزش و پرورش توجه ویژه ‌ای به آموزش کارآفرینی شده است.

وی با اشاره به چگونگی اجرای طرح کاشف در سطح مدارس دوره اول متوسطه، افزود: طرح ملی کاشف ـ کشف، ارزیابی و آماده‌ سازی شایستگی‌های فردی در حوزه کسب و کار و کارآفرینی با هدف تربیت دانش‌آموزان ایرانی به‌ عنوان کارآفرینان شایسته فردا در نظر دارد.

وی بیان داشت: در طرح می خواهد پس از ارزیابی توانایی دانش‌آموزان در این زمینه با آموزش و تقویت مهارت‌ها و ویژگی‌های کارآفرینانه آنها افرادی خلاق، نوآور، ریسک ‌پذیر، متعهد و فرصت آفرین پرورش دهد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران از تشکیل شورای کارآفرینی در سطح استان و پایش کارآفرینی استعداد‌ها برای خانواده‌ها و مربیان را در این طرح مهم خواند و اضافه کرد: این طرح امسال برای نخستین ‌بار در سطح مازندران برگزار می‌شود تا علاوه بر خلق و کشف فرصت‌ها، کار پژوهشی توسعه‌ای و شناسایی روحیات نیز در این پایش صورت پذیرد.

نظری با تاکید براینکه آموزش فنی و حرفه ای دارای آثار فراوان است و موجب کاهش آسیب اجتماعی و اشتغال و خوداشتغالی می شود خاطرنشان کرد: کارآفرینی باید سرلوحه کار ما باشد که این مختص فنی و کارودانش نیست و از دوره ابتدایی باید مهارت و کارآفرینی در دستورکار باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در کشور 4 میلیون تحصیل کرده بیکار داریم گفت: هرساله بین 1 تا 5/1 میلیون نفر فارغ التحصی می شوند که 50 درصد تحصلاتشان هیچ ارتباطی با بازار کار ندارد

نظری با تاکید بر اینکه کسانی که در رشته کارو دانش هستند پس از فارغ التحصیل یک کار بلد هستند افزود: یکی از سیاست ها استقرار و گسترش مراکر هنرستانی می باشد تا نظام تعلیم و تربیت کشورمان به سمت کارآفرینی حرکت کند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران عنوان داشت: امروز مهمترین شاخص کارآفرینی، کارآفرینی نوپا کسب و کار جدید است که به اقتصاد کشور پویایی می دهد و کارآفرینی نوپا نوعی از سبک زندگی است و کشورهای اروپایی در توسعه کارآفرینی گام برمی دارند.

 نظری اظهارداشت: ما باید  دانش آموزان را با طرح کسب و کار فناوری آشنا کنیم که کسب و کار جدید دانش بنیان باشد و موارد کارآفرینی همراه با درک تدریس صورت گیرد.

حمید محمدنسب مدیر آموزش و پرورش آمل در دهمین همایش تجلیل از نخبگان علمی فنی حرفه ای و کارو دانش آمل با بیان اینکه در روند پیشرفت هر جامعه نقش آموزش و پرورش جایگاه ویژه ای دارد گفت: با توجه به پیشرفت علم نیاز به توجه فنی و حرفه ای و کارو دانش بسیار مهم است و عدم توجه به آن خسارت وارد می کند و جبران آن سخت است.

وی با اشاره به اینکه کارو دانش به قبل از اسلام برمی گردد افزود: در سال 1353 در شهر آمل اولین هنرستان صنعتی توسط مرحوم مهدی پور راه اندازی شد.

مدیرآموزش و پرورش آمل بیان داشت: کارآفرینی قدرت ملی است که براساس فرمایشات مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل جزو این رویکرد می باشد که توجه به حوزه فنی و حرفه ای و کارو دانش را طلب می کند که دانش آموزان قدرت اقدام و عمل دارند.

حمید محمدنسب مدیر آموزش و پرورش آمل با بیان اینکه در روند پیشرفت هر جامعه نقش آموزش و پرورش جایگاه ویژه ای است گفت: با توجه به پیشرفت علم نیاز به توجه فنی و حرفه ای و کارودانش بسیار مهم است و عدم توجه به آن خسارت وارد می کند و جبران آن سخت است.

وی با اشاره به اینکه کارودانش به قبل از اسلام برمی گردد افزود: در سال 1353 در شهر آمل اولین هنرستان صنعتی توسط مرحوم مهدی پورراه اندازی شد.

مدیرآموزش و پرورش آمل بیان داشت: کارآفرینی قدرت ملی است که براساس فرمایشات مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی اقدام وعمل جزو این رویکرد می باشد که توجه به حوزه فنی وحرفه ای و کارودانش را طلب می کند و دانش آموزان قدرت اقدام و عمل دارند.

وی افزود: این شهرستان با وجود قدمت دیرینه در عرصه علم و دانش، اکنون در خود کارآفرینان برتری را پرورش داده که آنها توانستند با راه ‌اندازی کارخانجات، گلخانه‌ها و صنایع به ایجاد اشتغال ‌زایی زیادی بپردازند.

محمد نسب با تاکید بر تقویت آموزش‌ های فنی و حرفه ای در استان، گفت: رشته‌های کارآفرینی در مدارس شهرهای مرکزی مازندران ایجاد شد.

وی درپایان ضمن قدردانی از تیم 20 نفری بهمراه بابائی معاون آموزش متوسطه ومهندس رمضانی دربرگزاری این همایش قدردانی بعمل آورد

محمدعلی بابایی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش آمل گفت: از آنجائیکه یکی از سیاست های راهبردی آموزش و پرورش ایجاد توانایی و افزایش روحیه کارآفرینی برای زندگی سالم و سازنده است.

وی افزود: در شهرستان آمل 32 هنرستان فنی وحرفه ای و کارودانش وجود دارد که 3958 نفر هنرجو مشغول تحصیل هستند که توانستیم با اعتماد به نفس دانش آموزان و کسب تجربه عملی ارتقاء سطح دانش تخصصی و مهارتی گامهای ارزنده ای برداشته شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش آمل عنوان داشت: برای تقویت روحیه کارآفرینی در هنرجویان ساماندهی تجهیزات کارگاهی، تشکیل اتاق کارآفرینی ، بهیود کیفیت آموزشی همراه با تولید و برگزاری مسابقات در دستور کار قرار داشته است.

بابایی خاطرنشان کرد: ازجمله دستاوردهای مهم در سال تحصیلی 94-95 تقریبا 31 نفر هنرجو به المپیاد کشوری مرحله اول راه پیدا کردند و31 نفر به عنوان نخبه در مراکز علمی معتبر راه یافتند.

در این مراسم مهندس خلیل قلی زاده کارآفرین نمونه و صاحب مدرن ترین گلخانه تولید گل رز مازندران در آمل در خصوص نقش کارآفرینی و توجه دانش آموزان به رشته های فنی و حرفه ای توضیحاتی را ارائه داد.

لازم بذکراست در دهمین همایش تجلیل از نخبگان علمی، 120 نخبه علمی به همراه مدیران هنرستان‌ها، هنرجویان و هنرجویان کنکوری‌ها با اهدای لوح تقدیر و جوایز تجلیل شدند.