تحقق شعار سال و نهادینه سازی اقتصاد مقاومتی در حد شعار و گزارش دهی نباشد

بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه اول :

اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله .

در این لحظات سراسر نور ، عزت و شور و شعور محضر شریف شما نمازگزاران عزیز و ارزشمند ، خودم و شما برادران عزیز خودم ، مادران و خواهران ایمانی را به تقوای الهی و پرهیزگاری و خویشتن داری دعوت و سفارش می کنم .

از آثار وضعی تقوای الهی سخن بسیار به میان آورده ایم و در این ایام عید نوروز و سال نو در بیان آثار و برکات تقوای الهی عرض می کنیم یکی از نشانه های تقوا حرکت به سوی کمال هست . انسان متقی در راه تقرب به خدایش ، نزدیک شدن به محضر خداوند متعال هر روزش بهتر از دیروز است و باید باشد . باید چنین زندگی ای را رقم بزند . هر روز برای رسیدن به کمال بیشتر از گذشته اش پیشرفت داشته باشد . و حرکتی به سوی خداوند متعال داشته باشد . نه اینکه مثل دیروز باشد بلکه بهتر از دیروز . و بدا به حال آنهایی که امروزش از دیروز در مسیر حرکت به تکامل قدمی برنداشته باشد و بدتر باشد و در مسیر گناه باشد . حضرت علی (ع) می فرماید : «مَن سَاوا یَومًا و هُوَ مَغبُونٌ» اگر دو روز زندگی انسان در مسیر خدا بودن  با همدیگر مساوی باشد یعنی شخصی در مسیر خدا هست ولی دو روزش یکسان است این مرود قبول نیست تا چه بسا کسی که خدایی ناکرده پسرفت در مسیر تکامل داشته باشد . لذا بنده بر خودم فرض دانستم تا محضر شما نمازگزاران عزیز ، سروران عزیز که همیشه مایه ی عزت و سعادت را بای این دو بخش و شهرستان رقم زده اید عرض کنم که آمادگی کامل برای جهش به سوی کمالات و خوبی ها را داشته باشیم . عید نوروز عید خوبی ها و عزت هاست . عید رسیدن به سوی سعادت و تکامل است . حضرا امیرالمؤمنین علی (ع) در کتاب قیم نهجش در بیانی کوتاه عید را تفسشیر نموده اند می فرماید : انما هُوَ عیدٌ لِمَن قَبِلَ الله قِیامَهُ وَ شَکَرَ قِیامَهُ وَ کُلُّ یَومٍ لَا یُعصَی الله فَهُوَ عیِد  عید ان روز ی است که عبادت های ما مورد قبول درگاه خداوند متعال باشد . نمازما ، عبادت ما ، رازو نیاز ما و مسائل دیگر . روزی که تابع مطلق خدا باشیم و در مسیر خدا باشیم و یک ایاک نعبد و ایاک نستعین حقیقی گفته باشیم . بنده نماز می خوانم و در نماز خودم می گویم که تنها از تو یاری می جویم و تنها در مسیر تو هستم . ولی باز می بینم که متأسفانه این چنین نیست . این که تنها خدا را جستن و تنها در مسیر خدا بودن این است که همه ی ابعاد زندگی مان در مسیر خدا باشد . مرضی خداوند متعال را کسب کنیم . خدایی ناکرده نه این که عید خود را به معصیت آلوده کنیم . خدایی ناکرده بسیاری از آداب و معاشرت های در ایام عید توأم با گناه است و مطابق با دین و دستور دینی نیست . این را باید دقت کنیم . عید ما آن روزی است که عبادات ما مورد درگاه خداوند متعال باشد . سخن ما ، نگاه ما ،را رفتن ما ، همه ی اعضا و جوارح ما در مسیر خداوند متعال باشد . پس دقت کنیم فرصت نماز جمعه بهترین فرصت است برای ایجاد ارتباط با ذات مقدس اله . و این انسان مؤمن با بهره گیری از آیات نورانی قرآن و تطابق آیلات نورانی قرآن در زندگی خودش و ایجاد سبک زندگی دینی و اسلامی یک سعادت را برای خودش رقم می زند . انسان مؤمن کسی است که تن به ذلت نمی دهد . در مسیر عزت است . یکی از مسائلی که ذلت آفرین است این است که انسان در مسیر فساد باشد . زندگی ای که در آن فساد و فحشا و گناه باشد آن زندگی و آن مسیر دیگر مطابق با فرموده ی اهل بیت (ع) نیست . دقت کنیم . عرض کردیم انسان مؤمن در مسیر کسب تکامل با بهره گیری از آیات نورانی قرآن در سراغ این هست که چه کند تا خدا و اهل بیت (ع) از او راضی باشد و مسیر تکامل را طی کند .

آنچه را که در مورد سبک زندگی دینی گفته شد تا آنکه به امروز رسیدیم راه جلوگیری از مفاسد . چه کنیم تا انسان مؤمن کامل با تمام شرائط ایمان باشیم . چه کنیم تا هم خدا و هم اهل بیت عصمت و طهارت (ع) از ما راضی باشند . یکی از عوامل مهم مفسده آور در همه ی ابعاد زندگی بشریت عرض کردیم مال حرام است . این که انسان دقت کند زندگی اش آغشته به مال حرام نباشد . ار بیت المال گرفته از حق الناس گرفته . از مال یتیم و اموال ربوی گرفته تا تمام مفاسد دیگر . امروز حرمت مال حرام از منظر نقل و عقل باید سخن بگوییم .باید دقت کنیم . باید ببینیم که معلمان و مروجان مان در تبیین قدم برداشتن در لقمه ی حرام چه بیان کردند .

مومنین و مومنات دقت بکنیم مسیر لقمه حرام هست  که خانمان سوز هست . مسیر عبودیت و عزت را از انسان دور می کند . اگر آتشی هست ، اگر جهنمی و عذابی هست بواسطه ی این لقمه های حرام است که در ما بوجود می آید و آن خلق و خوی انسانیت و صورت و سیرت ما را تبدیل به حیوانیت می کند . از مسیر بندگی دور می شود . بعضی ها خیال می کنند  که انسان در مسیر کسب لقمه ی حرام قدم بردارد مالش زیاد می شود و می تواند کسب سرمایه کند . می تواند تجارت کند . ولی وجود نازنین حضرت امام هادی (ع) چه زیبا فرموده : «اِنَّ الحَرامَ لا يَنمى وَ اِن نَمى لا يُبارَكُ لَهُ فيهِ وَ ما اَنفَقَهُ لَم يُؤجَر عَلَيهِ وَ ما خَلَّـفَهُ كانَ زادَهُ اِلَى النّارِ» به راستى كه حرام، افزايش نمى ‏يابد و اگر افزايش يابد، بركتى ندارد و اگر انفاق شود، پاداشى ندارد و اگر بماند، توشه ‏اى به سوى آتش خواهد بود. كافى ج 5، ص 125، ح 7؛ به راستی مال حرام افزایش پیدا نمی کند . خیال نکنیم که بنده توانستم به مال حرامی برسم و این مال حرام می تواند مالم را افزایش دهد . باز فرمود شاید مالم را افزایش دهد ولی برکتی در مال انسان ایجاد نمی شود . می بینیم که انسان پول های زیادی را در زندگی اش کسب می کند ولی در زندگی اش برکت نیست . مال زیادی را کسب می کند ولیدر زندگی اش برکت نیست  و یا از حرام کسب مال می کنم و انفاق می کنم . می فرماید اگر ایشان انفاق هم بکند این انفاق هیچ پاداشی ندارد . انسان نمی تواند از چیز که مال ایشان نیست انفاق کند . مالی را انسان می تواند بخشش کند که دستور در تصرف آن را داشته باشد .

در روایت دیگری که وجو نازنین امام صادق علیه السلام در بیان لستجابت دعا با لقمه حرام بدان اشاره داشته اند :

 

    إذا أرادَ أَحَدُكُم أَن يُستَجابَ لَهُ فَليُطَيِّب كَسبَهُ و َليَخرُج مِن مَظالِمِ النّاسِ ، وَ إِنَّ اللّه‏ لا يَرفَعُ إِلَيهِ دُعاء عَبدٍ وَفى بَطنِهِ حَرامٌ أَو عِندَهُ مَظلَمَةٌ لأِحَدٍ مِن خَلقِهِ؛ هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. دعاى هيچ بنده‏اى كه مال حرام در شكمش باشد يا حق كسى بر گردنش باشد، به درگاه خدا بالا نمى ‏رود.  بحارالأنوار ج 90، ص321، ح31

وجود نازنین پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم در بیان حرمت حرام از سوی خداوند متعال بیان نورانی دارد که با بررسی آن و پیاده کردن در زندگی مسیر سعادت را می توانیم رقم بزنیم : « أَلا و َإِنَّ اللّه‏َ حَرَّمَ الحَرامَ وَ حَدَّ الحُدودَ وَ ما أَحَدٌ أَغيَرُ مِنَ اللّه‏ِ و َمِن غَيرَتِهِ حَرَّمَ الفَواحِشَ» ؛ بدانيد كه خدا حرام را ممنوع فرموده و حدود را مشخص كرده است و احدى غيرتمندتر از خدا نيست و از غيرت اوست كه زشتى‏ ها را حرام فرموده است.

در روایت دیگر وجود نازنین امام صادق (ع) می فرماید سَمِعْتُ أباعَبْدِاللّه ِ عليه السلام يَقُولُ: لاخَيْرَ في مَن لايُحِبُّ جَمْعَ المالِ مِنْ حَلالٍ فَيَكُفُّ بِهِ وَجْهَهُ وَ يَقضى بِهِ دَيْنَهُ. راوى گويد: از امام صادق عليه السلام شنيدم كه مى فرمود: هيچ خيرى نيست در كسى كه دوست ندارد مال حلال جمع كند تا آبروى خود را با آن حفظ كند وقرض خود را با آن ادا كند. (چنين كسى انسان بى خير است)  بعضی ها مرض کسب مال حرام پدا می کنند و می گویند نمی خوام در مسیر کسب حلال باشم . حضرت امام صادق (ع) ، این معلم مکتب ولایت ، اشنگاه جعقری عنوان می کند کسی که این نیت را داشته باشد در زندگی اش هیچ خیری ایجاد نمی شود . مال حلال را نخواهد کسب کند و دنبال مال حرام باشد .

 روایت دیگر که وجود نازنین نبی مکرم اسلام حضرت محمد ابن عبدالله (ص) در مژده ی به شما که دنبال کسب مال حلال هستید . دنبال روزی حلال هستید . به دنبال آن هستید که هم زندگی تان ، هم خانه و خانواده تان ، هم جسم تان در مسیر نورانیت باشد . قالَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: طَلَبُ الْحَلالِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسْلِمٍ وَمُسْلِمَةٍ. این که انسان دنبال مال حلال باشد بر هر فرد مسلمانی واجب هست . واجب هست که انسان در مسیر ارتزاقی که خدا به آن دستور داده است .

حالا اجر و مزد کسانی که در مسیرحلال باشد چه هست . دستور دین در چه خواهد بود . قالَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: ألْعِبادَةُ سَبْعُونَ جُزْءاً وَ أفضَلُها جُزْءاً طَلَبُ الْحَلالِ.عبادت هفتاد بخش دارد و می فرماید وَ أفضَلُها جُزْءاً طَلَبُ الْحَلالِ و با فضیلت ترین آن هفتاد جزئی که دستور دین هست این است که انسان در مسیر کسب لقمه ی حلال باشد .

چون بحث مهمی است سلسله ای از این مباحث در این باره عرض خواهیم کرد تا ریشه ای حل کنیم . اینقدر فقط درد جامعه را نگوییم . بیاییم بگوییم ربا حرام است خب چه کار باید بکنیم ؟ بگوییم که متأسفانه بعضی از وام های ربوی وجود دارد چه بکنیم تا این ها را حل بکنیم . بانک ها باید تمکین کنند از مسیر بانکداری اسلامی بودن . صرف شعار نباشد و یا توجیه کنند انهایی که حسابی را باز می کنند بگویند که این معامله ای که بین من و شما هست این معامله بر اساس این قرارداد و بر اساس این مُهر قرارداد هیچ شبهه ای در آن نیست . آن وقت دلهرگی ایجاد نمی شود . وجود نازنین امام صادق (ع) می فرماید عَنِ الصّادِقِ عليه السلام قالَ: ألمالُ مالُ اللّه ِ عَزَّ وَجَلَّ جَعَلَهُ وَدايِعَ عِنْدَ خَلْقِهِ وَ أَمَرَهُمْ أَن يَأكُلُوا مِنْهُ قَصْداً وَ يَشْرَبُوا مِنْهُ قَصْداً، وَيَلبِسُوا مِنْهُ قَصْداً، وَيَنكَحُوا مِنْهُ قَصْداً، وَيَرْكَبُوا مِنْهُ قَصْداً وَ يَعُودُوا بِما سِوى ذلِكَ عَلى فُقَراءِ المُؤمِنينَ، فَمَنْ تَعَدّى ذلِكَ كانَ ما أَكَلَهُ حَراماً وَما شَرِبَ مِنْـهُ حَراماً، وَ ما لَبِسَهُ مِنْهُ حَـراماً، وَما نَكَحَهُ مِنْهُ حَراماً، وَ ما رَكِبَهُ مِنْهُ حَراماً.

امام صادق عليه السلام فرمود: ثروت از آنِ خداست و او آن را نزد بندگان خود امانت گذاشته و دستور داده است كه از آن درحدّ متعارف بخورند وبياشامند ولباس تهيه كنند و ازداوج كنند وبراى سوارى از آن استفاده كنند وبقيه آن را به مؤمنان نيازمند يارى دهند، بنابراين كسى كه در هرقسمت از آن حدّ معمول تجاوز كند وبيشتر مصرف كند ـ مرتكب گناه شده است وآنچه زيادى خورده يا آشاميده يا پوشيده يا در امر ازدواج و سوارى صرف كرده است، حرام است. همه ی این ها مال خداست . به دستور خدا و به اذن خدا . که یک هشدار برای بشریت و برای انسان هاست . عرض کردم جناب ملانصرالدین بالای یک قبر لگد می زد اهای دروغگو . گفتند چرا می گوییدروغگو : ایشان فرمود او بود که می گفت مال من ، زندگی من ، زن من ، فرزند من ، مقام من ، ماشین من پس چرا همراه خودش نبرده جَعَلَهُ وَدايِعَ عِنْدَ خَلْقِهِ به صورت ودیعه در محضر بندگان خود قرار داد که امانت است . دیروز در دست پدران ما . امروز در دست شما و روزهای بعد به نسل و نتیجه مان عنایت می شود . می فرماید وَ أَمَرَهُمْ أَن يَأكُلُوا مِنْهُ قَصْداً وَ يَشْرَبُوا مِنْهُ قَصْداً، وَيَلبِسُوا مِنْهُ قَصْداً، وَيَنكَحُوا مِنْهُ قَصْداً، وَيَرْكَبُوا مِنْهُ قَصْداً دستور داد که متعادل باشیم . تعادل در زندگی داشته باشیم . تعادل در امر کسب مال و در نوشیدن و پوشیدن . زیاده روی و اسراف نکنیم . زندگی ای که در مسیر اسراف باشد باید قطعاً . چون این حقوق انسان و دخل و خرج انسان مکفی نیست باید به دنبال حرام باشد ! تبعیت از این دستور دین باعث سعادت بشریت می شود . پس دقت کنیم تا انشاءالله با حضور در این مکان جمعه و جماعات که همیشه در همه ی مکان ها گزارشات که از شما داده ام از این همه عزت و شور و شعور شما مردم باشرافت و باکرامت دو بخش دابو و دشت سر هست . بنده به وجود شما افتخار می کنم و دعا می کنم که ان شاءالله همیشه سعادت مند باشید   

خطبه دوم :

اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله .

در این لحظات سراسر نور ، سعادت و عزت و بندگی ، اوج نورانیت ، در این ایامی که انسان در مسیر تحول در مسیر زندگی خودش هست ، در مسیر بندگی است خودم و همه ی سروران عزیز را توصیه به تقوای الهی و نظم امور می کنم .

حقیقتاً حضور در این مجمع نورانی برکات و عزت های زیادی را ایجاد می کند . خلوت و جلوتی در محضر ذات ربوبیت است و خلوتی است که انسان تورقی بر اعمال خودش بزند . و بتواند مسیر بندگی را در مسیر زندگی خودش به صورت یک فرصت بوجود بیاورد . عمر در حال گذر هست . سال 95 که به تعبیر مقام عظمای ولایت و  امام و مقتدا و مولای مان امام خامنه ای اقتصاد مقاومتی  اقدام و عمل نامگذاری کرده اند ما هم نیز در زندگی فردی و اجتماعی خودمان با مقاوم کردن مسائل اقتصادی ، مدیریت زیبا ، کیاستی که با نام پدر خانواده و مدیر خانواده در این اجتماع و یا مسئولین هم بتوانیم اقدام لازم و هم اقدام مکفی را انجام دهیم . در حد شعار نباشد . در حد گزارش دهی نباشد . مردم از گزارش های بی جا و بی مورد و کذائی خسته شدند . از رکود و مشکلات خسته شده اند خوب شنیده ایم که ولی مطلقه فقیه عنوان داشته اند که60 درضد مراکز صنعتی مان تعطیل شده و یا  بازار این عزیزان خوابیده . ما باید این را دقت کنیم . به فضل خدا با توجه به مسائلی که در منطقه و در ایران هست بر هر مبلغ و مروج دینی فرض و لازم هست که مسائلی را جهت بصیرت افزایی در همه ی امکان متبرکه در روی منابر ، تخصیصاً پشت این تریبون به سمع عزیزان برساند . بنده نیز  به فضل خدا هم در این خطبه و هم در خطبه های دیگر بیاناتی را خدمت شما عرض می کنم . در ادامه هم بیانات نورانی امام و و مولای مان در مشهدالرضا در کنار مضجع شریف ثامن الحجج (ع) عرض می کنیم .

سروران عزیز مستحضر هستید و در محضر قرآن هستید و از قرآن استفاده می کنید . زندگی تان را بر اساس آیات نورانی قرآن می گیرد . ما در 20 آیه ی اول سوره ی بقرة خداوند متعال انسان ها را به سه گروه تقسیم کرد . گروه اول آنهایی که همانند شما اهل ایمان هستند . ایمان با بصیرت ، ایمان با بینش ، با نگاه تیزبینانه ، ایمانی که در مسیر تبعیت از اسلام و دین و ولایت مداری باشد . دومین گروه را فرمودند که گروه کافرین هستند و سومین گروه منافقین هستند . چهار آیه در این سوره در مورد اهل ایمان سخن گفته شده . و عنوان کرده اند نشانه های عزت بشریت را . و دو آیه در مورد کافران . 13 الی 14 آیه در مورد منافقین و سوره ای را به نام منافقون و هم چنین آیات دیگری که در این باره عنوان کردند . گروه اول را مؤمنین و انقلابی های حقیقی و انسان های باتقوا معرفی می کند . می فرماید : «الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ» کسانی که ایمان به غیب و ملائکه ی الهی و امام زمان (عج) دارند . ایمان به معاد و آخرت دارند . ایمان به تجسم اعمال دارند . و ایمانی که در این مسیر است که انسان با سیرت و صورت واقعی پس از کسب و انجام واقعی در این دنیا آن جا حشر و نشر خواهد داشت . ایمان به دین دارد و مسائل دینی و سبک زندگی دین دارند وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ با خدای خودشان از طریق نماز ارتباط برقرار می کنند وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ آنچه را که خدا به آنها داده انفاق می کنند.

«والَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ» به کتاب های آسمانی ایمان دارند . به معاد به زنده شدن در روز قیامت ایمان دارند أُوْلَئِكَ عَلَى هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ آنان برخوردار از هدايتى از سوى پروردگار خويشند و آنان همان رستگارانند. اما گروه دوم کافرین هستند . انسان های لجوج و سرسختی که بوده اند از ابتدایی ترین لحظاتی که انسان و بشر خلق شده و نسبت به پیغمبران ایستادگی کردند تا زمان ظهور اسلام و امروز هم از روی لجاجت و پافشار یدر مسیر نقابل دستور الهی قدم بر می دارند « إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ» فکر نکن که اگر به آنها بگویی و بترسانی در وجودشان قرار خواهد گرفت . نه این ها در جسم و جانشان درد و مرضی قرار گرفته که نمی توانند این ها را قبول کنند . به دستور الهی کافرند چه دعوت کنی چه نکنی . چه بترسانی و چه نترسانی در آنها هیچ اثری نمی کند . باور به قیامت و مسائل جهنمی ندارند . چون حس تشخیص ندارند «خَتَمَ اللّهُ عَلَى قُلُوبِهمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عظِيمٌ» مهر زده شده بر قلبشان . گوششان کور شده . چشمشان کئور شده و این مسائل را نمی بینند و نمی توانند ببینند . و اما گروه سومین بدترین موجودات عالم هستند . دو چهره دارند . ظاهرشان اهل ایمان است و خودشان را بالاتر و سرتر از دیگران می بینند ولی نفاق و دورویی دارند . تظاهر به اسلام  می کنند . مسلمان نیستند . این ها که قلب پیغمبر (ص) را شکستند . بینید پیغمبر مکرم اسلام (ص) و قبل از آن 124 هزار پیغمبر بوده اند ولی می فرماید که هیچ پیامبری به اندازه ی من رنج نکشیده . در صورتی که حضرت نوح پیغمبر 900 سال سختی کشیده و تن شریفش بی هوش در بیایان می افتاد ولی می فرماید کسی به انداره من سختی و مشقت ندیده . ابراهیم را به آتش انداختند و سخت ترین شدائد نصیب ایشان شده ولی نبی مکرم اسلام این چنین می فرمایند. و حضرت موسی تهمت به قتل شده و مشکلات بعد از آن . حضرت عیسی را به صلیب کشاندند . ولی پیغمبر ما می فرماید که من از همه ی پیغمبران بیشتر رنج کشیده ام . درد و زجر بیشتری کشیده ام . علتش آن است مردم زمان پیغمبران گذشته دو گروه بودند . یا کافر بودند و یا مؤمن . دیگر منافق نبودند . اهل نفاق و درویی نبودند . که به تعبیر ما در آغوش انسان بیایند و ریش انسان را بکنند این چنین نبوده . تظاهر به اسلام نمی کردند ولی امروز گروه سومی در اجتماع قرار گرفتند که از همان زمان ظهور اسلام تا به امروز تظاهر به اسلام و اعتدال و اصلاحات می کنند . محضر پیغمبر بودند . یار پیغمبر بودند . سخنان و خطبه های پیغمبر را می شنیدند . می دیدند که پیغمبر می فرماید فاطمة بضعة منی و یا من از فاطمه رایحه ی بهشت را می شنوم . چه کردند ؟ هنوز چند صباحی از رحلت حضرت رسول (ص) نگذشته که دیدم چه بلایی را بر سر فاطمه  (س) آوردند . چه بلایی را بر سر علی (ع) که در روز عید غدیر در آن برکه ی عظیم با آن جمعیت دستش بالا رفته و صدای بخّ بخّ همان هایی که در مقابل علی (ع) ایستادگی می کنند در تاریخ ثبت شده . این نشان از از آنهایی است که متأسفانه در تاریخ ثبت شده اند . در زمان ما هم این افراد وجود دارند . در مقابل ولی فقیه زمان ایستادگی می کنند . ولی امر مسلمین 25 سال است که علمدار نظام و سکان دار کشتی انقلاب می باشد و این ها گرداگرد ایشان بودند . در تمام جلسات . انچه را که مردم فکر می کنند که جز خواص ولی امر مسلمین هستند و تابع ایشان هستند و در سخنان شان هم از رهبر سخن می گویند پس چه دردی است که نمی شود کاری کرد ؟ چه مصیبتی است که نمی توان ؟ متأسفانه لطماتی که در این مدت در مقابل اسلامیت مان ، انقلاب مان که ما برایش خون داده ایم . بنده دیروز در یادواره ی شهدای کلاکسر عرض کردم که این نظام مان وصل شده به شجره طیبه نظام اسلامی بواسطه ی خون شهدای عزیزمان . رهبرمان هم همانند پیغمبر (ص) سکوت می کنند تا به لطف خداوند متعال شما مردم با بصیرت متوجه باشید که آنها چه توطئه ای را می کنند . قصد و مرض شان براندازی این نظام هست و ولی فقیه زمان مان هست . قصدشان تغییر حکومت است . شما در جریان کنفرانس ننگین برلین در آلمان دیدی که متأسفانه یک عده در باغ وحش آن مکان جمع شدند و آبروی نظام را بردند و تفکر لیبرال و سوسیالیسم را بر زبان جاری کردند . جمع شدند که نظام تغییر کند . رهبر تغییر کند . نظام مقدس جمهوری اسلامی را شورایی کند .

همان آنهایی که کشور را با آزادی بی بند و باری به سوی فساد کشاندند رقص و پایکوبی را در خیابان ها قرار داده اند و موسیقی را باب کردند می فرمایند « وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللّهِ وَبِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ»  گروهی از مردم هستند که می گویند که ما ایمان داریم . به روز قیامت ، پیغمبر (ص) و روز قیامت ایمان داریم . این چنین نیست . این ها ایمان ندارند . این ها دلسوز انقلاب نیستند . دلسوز نظام نیستند « يُخَادِعُونَ اللّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُم وَمَا يَشْعُرُونَ » اینها خدعه می کنند . این ها درک از آن رسالت عظیم این نظام را ندارند . این ها حرف از امام می زنند ولی در مقابل تفکر امام ایستاده اند . انها در همان کنفرانس ها اعلام کردند که باید آرمان های امام به تاریخ بپیوندد . فرمود « فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضًا وَلَهُم عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ»  مرضی در جسم و جانشان قرار گرفته که به حالت کذب و دورویی و نفاق در مقابل دین و اسلام ایستادگی می کنند وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لاَ تُفْسِدُواْ فِي الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ تا به آنها می گویند چرا دارید این کار را می کنید می گویند که ما آمده ایم تا اصلاحات انجام دهیم . دین را اصلاح کنیم . مردم را اصلاح کنیم أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِن لاَّ يَشْعُرُونَ آنها مفسدند . واقعا دردمان این هست مردمی که در مسیر انقلاب هستند ، تفکر انقلابی دارند ، در تبعیت از ولی فقیه زمان هستند این ها نیازی به اصلاحات ندارند و اصلاحات باید در آن سوی ایران مان باید انجام بگیرد که امروز فقر در بین مردم ایجاد شده ولی انها در جاهای دیگر  به دنبال تفریحات خودشان هستندو رفتند به دنبال عیش و نوش خودشان . تا به حال چون ولی امر مسلمین مان به هم دلی و هم زبانی توصیه کردند ما لب بستیم و سخن نگفته ایم . ولی امروز روز بصیرت افزایی است تا بگویم اشعث ها و طلحه و زبیرهای زمان معاصر پیغمبر چه کرده اند. امروز ما باید به مردم اعلان کنیم که متوجه باشند چه کسانی در رأس امور هستند به چه برنامه ای و با چه مسائلی . دقت کنند . اقتصادمان خوابیده . فرهنگ مان متأسفانه مطابق با دستور غرب در حال انجام است و مسائلی که آنها دارند انجام می دهند یک عده از ادارات مشغول انجام مطابق با دستوراتشان هستند و آنها در حال انجام امور مفسده آور هستند در حالی که آگاه به این مسائل نیستند . آنها خون شهدای مان را پایمال و محکوم کردند . قیام کربلا را یک جنگ قومی و قبیله ای دانسته اندو حسین ابن علی (ع) را کشته ی خشونت پیغمبر (ص) و علی (ع) دانسته اند . آنها با این تفکر در مجلس ششم بوده اند . آنها در صدد براندازی نظام بوند . بی حرمتی به امام زمان (عج) . و ارائه ی نمایشنامه ی از کنکور تا ظهور را به مردم اعلام کرند و بسیاری از مقدسات مان را زیر سؤال بردند . آنها تقلید را محکوم کردند . قرآن را اسطوره نامیدند . به علمای دینی مان بی حرمتی کردند. قتل های زنجیره ای راه انداختند . روزنامه های زنجیره ای که بر علیه اعتقادات و مبانی اعتقادی و دینی مردم بوده آنها  را انجام دادند . یادمان نرفته عرض کردیم مسیر لیبرالی را در مسیر تفکر زندگی مردم ایجاد کردند . مسیر جدایی دین از سیاست . چون بزرگترین لطمات را از دین و سیاست خورده اند  دیدند که چه خبر هست . دیدند که بلافاصله در جریان فتنه مردم آمدند نُهم دی ماه  را بوجود آورند و دل های مان سخت ناراحت از حزن و اندوه است . شما خیال نکنید که امروز مرحله ی صلح اما حسن مجتبی (ع) است . نه خیر امروز روز قیام عاشورایی است . با همان تفکری که شهدای عزیزمان داشتند . دیروز داشتند تصویر شهید صالحی را نشان می دادند که دستش از بدن جدا شده . آن شهید سرش از بدن جدا شده و آنها مطابق با این نیت این انقلاب را به پیروزی رسانده اند . آمده اند محضر رهبر عظیم الشأنمان جریان برجام را گفتند که اگر انجام نشود آن چنان می شود . رهبرمان می دانستند و فرموده اند که من نسبت به این مسیر خشنود نیستم . حالا شما بروید نرمش قهرمانانه را انجام دهید . آمدند برجام را مطرح کردند . برجام هم برنامه ریزی ای است که در مورد هسته ای مان بوده که ما برایش خون داده ایم . این که می آیند می گویند که در فوتبال و مسابقات برد انجام می گیرد و جشن می گیرند ، آن جا در مسابقات ورزشی برد انجام شده ولی ما در جریان برجام بردی انجام نشده . بعضی از مسائل را دادیم تا جلوی دهان دشمنان بسته شود . لذا باید دقت کنیم . واین که برجام 2 و 3 و 4 و الی آخر را دارند برنامه ریزی می کنند صرفاً به این خاطر هست که همان تفکر سکولاری و لیبرالی را همان جدایی دین از اسلام را . همان حذف شورای نگهبان را .

همین که امروز سپاه قدس توانسته و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه ی جهانی عزت بوجود بیاورد این ها را می خواهند حذف کنند بنده به همه مسئولین که با آراء مردم آمده اند عرض می کنم باز نیاز دارید به این مردم با چه بیان و روحی می خواهید به سراغشان بیائید کاری نکنید در انتخابات بعدی تصمیمات دیگری در انتخاب شان داشته باشند پس کو که می فرمودید آب و نان مردم با برجام حل می شود پس کو شما آب و نان مردم را دارید قطع می کنید شما کاری کردید که آب و نان از دهان این مردم پائین نرود و ذائقه این مردم را تلخ کرده اند و عرصه زندگی را برای مردم تنگ نموده اید آن روز وعده می دادید امروز می گوید برجام نیامده اقتصاد و اشتغال و بیکاری را حل بکند پس برای چه دردی بوده است اینکه به دیگران تهمت دلواپسی زده شود به ارزشی های مان انگ دروغگوئی بزنید و هیاهو ایجاد کنید توصیه ام به همه عزیزان این هست متوجه این مردم و گرفتاری های این مردم باشید وگرنه آه مردم گریبانگیرتان می شود.

اما من تعجب می کنم هر چه نگاه می کنم هیچ یک از مسئولین عزیز در بخش را مشاهده نمی کنم  کم کم دارند خودشان را با نماز جدا می کنند توصیه می کنم که این کار را نکنید وگرنه این مردم شما را حذف خواهند کرد .

موضوع بعدی بنده در این خطبه در مورد دیدار و سخنرانی نوروزی مقام عظمای ولایت در مشهد الرضا علیه آلاف تحیة و الثناء می باشد و حضرت آیت الله امام خامنه ای در بین اتماع بزرگ و همایش مردمی زائران حرم ثامن الحجج علی بن موسی الرضا با توجه نامگذاری سال جدید به  تبیین شعار امسال یعنی «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» پرداختند و عنوان داشته اند انتخاب شعار سال ۹۵، مبنای منطقی و استدلالی دقیق دارد، همه مردم بویژه جوانان را به تدبر و تعمق در این مبنای استدلالی داشته باشند و البته  شاید برخی ترجیح می دادند که شعار امسال، شعاری فرهنگی یا اخلاقی انتخاب شود اما با توجه به مجموع مسائل کشور، تصمیم بر این گرفته شد که همچون چند سال اخیر، یک شعار اقتصادی انتخاب شود تا بصورت «گفتمان عمومی» رواج پیدا کند و البته این نامگذاری حاکی از این هست که دولت مان در امر اقتصاد موفق نبوده و با توجه به اینکه چندین سال هست در مورد اقتصاد و سال گذشته در مورد اقتصاد مقاومتی سخن فرموده اند ولی هیچ قدمی جز با تشکیل یک کارگروه بر نداشته اند و این جای تأسف هست با توجه با تاکیدات ایشان که تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی نظام مقاوم نمودن مسائل اقتصادی تحت عنوان اقتصاد مقاومتی است ولی هیچ یعنی هیچ کاری نکرده اند و انتخاب شعار امسال بر یک تحلیل و نگاه کلان به مسائل کشور، مبتنی است.

خوب همانگونه که معظم له فرمودند در مقطع کنونی، امریکاییها به دنبال تزریق تفکر خاصی در میان نخبگان جامعه و سپس افکار عمومی کشور هستند مبنی بر اینکه ملت ایران بر سر یک «دو راهی» قرار دارد و چاره ای جز انتخاب یکی از این دو راه ندارد! و دو راهی که آنها ادعا می کنند این است که ملت ایران یا باید با امریکا کنار بیاید و یا بطور دائم تحت فشارهای امریکا و مشکلات ناشی از آن باشد و امریکایی‌ها ادعا می کنند ملت ایران یا باید با امریکا کنار بیاید یا دائم تحت فشارهای امریکا و مشکلات ناشی از آن باشد براساس این تفکر خاص، با دولتی همچون امریکا باید کنار آمد و با قبول تحمیل های آن، از برخی «مواضع، اصول و خطوط قرمز» صرف نظر کرد.

در توافق اخیر هسته ای نیز که مورد تأیید قرار گرفت و مذاکره کنندگان کشورمان نیز مورد قبول بودند، همین اتفاق افتاد و در مواردی، وزیر محترم امور خارجه اذعان داشته اند که «ما نتوانستیم برخی خطوط قرمز را حفظ کنیم» و البته  این یعنی وقتی طرف مقابل دولتی مثل امریکاست، کنار آمدن با او به معنای صرف نظر کردن از برخی مسائلی است که انسان به آنها پای می فشارد و این افراد می گویند اقتصاد ایران دارای ظرفیت های فراوان است که استفاده از این ظرفیت ها، فقط با توافق هسته ای امکانپذیر نیست بلکه مسائل دیگری نیز با امریکا وجود دارد که ملت ایران و مسئولان کشور باید در مورد آنها تصمیم بگیرند و اقدام کنند و این افراد می گویند همانطور که توافق هسته ای، «برجام» نام گرفت، گفتگو با امریکا در موارد دیگر و حتی موضوع قانون اساسی کشور می تواند «برجام های ۲ و ۳ و ۴» باشند تا با این گفتگوها و توافق ها، مردم راحت زندگی کنند و مشکلات آنان حل شود و واقعا جای تأسف هست از اینهایی که در داخل این حرف ها را می زنند کسی نیست به آنها بگویند که نتبجه برجام چی بوده که سریال آن را به 2 و 3 و 4 می خواهید ادامه بدهید و آیا نتیجه ای گرفتید و یا باز می خواهید به دنبال فتنه انگیزی باشید و ایجاد فتنه بکنید و البته می دانیم که چه در سر می پرورانید با توجه به جلسات اخیر و غیره

و البته معنای حقیقی این تفکر خطرناک این است که جمهوری اسلامی ایران بتدریج از مبانی قدرت و امنیت خود و از مسائل اساسی که به حُکم اسلام و در چارچوب نظام اسلامی، به آنها پایبند است همچون مسئله حمایت از مقاومت و پشتیبانی سیاسی از ملت های فلسطین، یمن و بحرین، صرفنظر و مواضع خود را به خواسته های امریکا نزدیک کند! و بر اساس این تفکر خاص، جمهوری اسلامی ایران باید همچون برخی دولتهای عربی که با کمال وقاحت دست دوستی به سوی رژیم صهیونیستی دراز کردند، در نهایت با دشمن صهیونیستی کنار بیاید.

سروران عزیز و بزرگوار اگر بر اساس خواست و میل امریکا عمل شود، جمهوری اسلامی ایران باید از ابزارهای دفاعی خود نیز صرفنظر کند و دائماً در مقابل چراهای مختلف و زیاده خواهانه امریکا پاسخگو باشد.

 

 

نمازگزاران عزیز در این روزها در مورد  جنجال تبلیغاتی اخیر رسانه های غربی درباره رزمایش موشکی ایران شنیده اید که چه هیاهوئی در این باره داشته اند در حالیکه امریکاییها هرچند وقت یکبار در منطقه خلیج فارس که هزاران کیلومتر با آنها فاصله دارد، رزمایش های مشترک برگزار می کنند، در مورد رزمایش جمهوری اسلامی ایران در خانه و حریم امنیت خود، جنجال به پا می کنند.

باید گفته شود که در صورت قبول این تفکر خاص، زیاده خواهی های امریکا و عقب نشینی در مقابل او در این حد نیز متوقف نخواهد شد و در ادامه این روند تدریجی، جمهوری اسلامی ایران طبعاً باید به امریکاییها توضیح دهد که چرا سپاه پاسداران و نیروی قدس را تأسیس کرده است، چرا باید سیاستهای داخلی با موازین شرع تطبیق داده شوند، چرا باید سه قوه براساس شریعت اسلامی عمل کنند و چرا شورای نگهبان قوانین مغایر با شرع را تأیید نمی کند؟

این نکته رو باید توجه داشته باشیم که اگر در مقابل امریکا کوتاه بیاییم، دشمن گام به گام جلو می آید و کار به جایی می رسد که جمهوری اسلامی ایران از محتوا تهی می شود و تنها صورت ظاهری آن محفوظ خواهد ماند.

در همین توافق نیز امریکاییها به آنچه وعده داده بودند، عمل نکردند و به تعبیر وزیر محترم امور خارجه، بر روی کاغذ تعهداتی را انجام دادند اما در عمل و از طریق راههای انحرافی مانع از تحقق آن تعهدات شدند و اکنون با وجود توافق هسته ای، همچنان معاملات بانکی ما دچار مشکل است و پولهای ایران نیز بازگردانده نشده است زیرا کشورهای غربی و کشورهای تحت تأثیر آنها، از امریکاییها هراس دارند.

یکی دیگر از مواردی که در ارائه دو راهی دروغین نادیده گرفته می شود، «علت و اساس دشمنی و کینه امریکا با ملت ایران» است که با توجه به «جایگاه راهبردی و موقعیت استراتژیک ایران در منطقه»، «منابع فراوان نفت و گاز»، «جمعیت بالا»، «استعدادهای فراوان» و «پیشینه تاریخی و کهن»، ایران «گُل منطقه» است اما همین کشور بی نظیر، دهها سال در قبضه و سلطه امریکاییها بود که ملت ایران با انقلاب اسلامی، کشور را از سلطه بی چون و چرای امریکاییها خارج کرد و البته انقلاب اسلامی نه تنها ایران را از دست امریکاییها خارج کرد بلکه روحیه مقاومت و ایستادگی در مقابل سلطه امریکا را در منطقه و حتی خارج از منطقه گسترش داد.

و امروز بحمدالله همه مردم آزادی خواه جهان می دانند که  امریکاییها عامل اصلی شکست سیاست «تشکیل خاورمیانه بزرگ» و مسلط کردن رژیم صهیونیستی بر امور منطقه و همچنین ناکامی های خود در یمن، سوریه، عراق و فلسطین را، جمهوری اسلامی ایران می دانند، بنابراین دشمنی آنها با ملت ایران اساسی و عمیق است و هنگامی این دشمنی به پایان می رسد که آنها بتوانند سلطه خود را بر ایران احیا کنند.

امریکاییها اکنون با برنامه ریزی و با استفاده از ابزار دیپلماسی، به دنبال آن هستند تا سنگرهایی را که تخریب شده بود، ترمیم کنند و سنگرهای انقلاب را از بین ببرند و البته «رژیم مستبد و طاغوتی پهلوی» مهمترین سنگر امریکا در ایران بود اما انقلاب اسلامی، حکومت پادشاهی و حاکمیت شخصی را ریشه کن کرد و بجای آن سنگر مستحکمی به نام «حاکمیت مردم» را بنا نهاد و برخلاف دوران طاغوت اکنون در جمهوری اسلامی، هیچ فرد آگاه، مطلع و متکی به ارزشهای دینی از امریکا نمی هراسد و البته ترس طاغوت از امریکا عقلایی بود زیرا در مقابل امریکا پشتوانه ای نداشت اما در جمهوری اسلامی، ترس از امریکا غیرعقلایی است زیرا جمهوری اسلامی از پشتیبانی ملت بزرگ ایران برخوردار است.

علت این رفتار دوگانه آن است که مقامات امریکایی، هنوز ملت هوشیار ایران را نمی شناسند و نمی دانند این ملت فهیم، اهداف و شیوه های پیدا و پنهان دشمنان خود را به خوبی درک می کند.

محور دیگر فرمایشات رهبری معظم در مورد تبیین واقعیتهایی بوده که می تواند زمینه بصیرت را ایجاد نماید.

اولین واقعیت وجود سرمایه ها و ظرفیتهای طبیعی و انسانی فراوان برای پیشرفت فوق العاده درون زا، فرصتهای بین المللی، و قدرت اثر گذاری در منطقه و در مواردی در سطح جهان می باشد.

دشمنی واضح امریکا با ملت ایران و نظام اسلامی» واقعیت دیگری است  که ادامه تهدیدهای مکرر امریکایی ها و تلاش بی وقفه آنها برای جلوگیری از بهره مندی ایران از نتایج برجام، از نشانه های آشکار آن است.

سومین واقعیتی که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند «نامحدود نبودن ابزارهای دشمنی امریکا با ملت ایران» بود و این رو باید متوجه باشیم امریکایی ها، سه ابزار اساسی و تأثیرگذار دارند: «تبلیغات»، «نفوذ» و «تحریم» که مسئولان دلسوز نظام باید متوجه این توطئه ها و دسیسه ها باشند

محور بعدی سخنان امام المسلیمن در مسیر ضرورت مشخص شدن و ترسیم نقشه راه بوده که با بیان ده پیشنهاد اساسی برای اقدام و عمل در زمینه اقتصاد مقاومتی سخنان مبسوطی در این باره داشته اند

پیشنهاد اول ایشان، «شناسایی و تمرکز بر فعالیتها و زنجیره های مزیت دار اقتصادی» است تا از این طریق، راههای متعدد دیگری در تحکیم و رونق اقتصادی گشوده شود.

«احیا و به حرکت درآوردن تولید داخلی»، دومین پیشنهاد اساسی رهبر انقلاب به مسئولان برای اقدام و عمل در روند اقتصاد مقاومتی است.

متاسفانه  برخی گزارشها حاکیست شصت درصد امکانات تولید داخلی یا تعطیل است یا زیر ظرفیت کار می کند. دولت می تواند با تعامل با کارشناسان و اقتصاد دانان منتقد، تولید داخلی را زنده کند.

«خودداری جدی ازخریدهای خارجی که قدرت تولید داخلی را تضعیف کند» و «مدیریت پولها و منابع مالی ایران که از خارج وارد کشور می شود»، دو پیشنهاد کاربردی دیگر  به مسئولان اجرایی است و البته تاکنون پولهای ایران با شیطنت امریکایی ها و تحت تأثیر برخی عوامل دیگر به داخل نیامده اما به هرحال باید مراقب بود این منابع مالی صرف اسراف و خریدهای بی مورد نشود و هدر نرود.

پنجمین پیشنهاد برای اقدام و عمل مسئولین، «دانش بنیان شدن بخشهای مهم اقتصادی» است به شکرانه الهی استعداد ایرانی که می تواند یک موشک را از فاصله ۲ هزار کیلومتری با خطای چند متری به هدف بزند حتماً می تواند در صنایع مهم دیگر هم از جمله نفت و گاز و تولید موتور خودرو و هواپیما و قطار، نوآوری و خلاقیت کند که دولت باید زمینه این کار را فراهم کند.

«بهره برداری از بخشهایی که قبلاً در آنها سرمایه گذاری کلانی شده است مانند پتروشیمی و ساخت نیروگاه»، و «مشروط شدن همه معاملات خارجی به انتقال فناوری به داخل ایران»، ششمین و هفتمین پیشنهاد رهبری انقلاب برای پیشرفت و استحکام اقتصادی کشور است.

پیشنهاد هشتم برای اقدام و عمل در چارچوب اقتصاد مقاومتی، «مبارزه جدی و واقعی با فساد، ویژه خواری و قاچاق» است که ضربات جدی به اقتصاد کشور می زند.

«افزایش بهره وری انرژی» که می تواند در روندی مشخص باعث صرفه جویی صد میلیاردی بشود و «نگاه ویژه و حمایتی به صنایع متوسط و کوچک» برای ایجاد اشتغال و تحرک اقتصادی، آخرین موارد از پیشنهادهای دهگانه به مسئولان اجرایی برای تحقق شعار سال یعنی «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» است و البته کارهای دیگری نیز می توان در این مسیر انجام داد اما اگر این ده نکته، عملیاتی شود در کشور حرکتی انقلابی، بزرگ و رو به پیشرفت آغاز می شود که اقتصاد ایران را مصونیت می بخشد و تأثیر تحریم ها را کاملاً کاهش می دهد و در صورت اجرای این حرکت منطقی و انقلابی، دیگر کسی در مقابل تحریم ها نخواهد لرزید و نیازی نیست برای جلوگیری از تحریم های امریکا، از اصول و مبانی و ارزشها و خطوط قرمز ایران صرف نظر کند و کوتاه بیاید.

و نکته آخر همانگونه که مکرر گفته شد  امام مان فرموده اند که  مردم ما از مردم عصر زمان پیغمبر (ص) بهتر و بالاتر هستند . به والله آه مردم ما خواهد گرفت اگر به فکرشان نباشیم.  در این روز در ایام عید این اجتماع با شکوه . بیاییم صحبت کینم ، شعار دهیم و وعده ی دروغین بدهیم . یا حرف نزنید  و یا چیزی که می گوئید را انجام بدهید .

 ان شاءالله آنچه را که گفته شده خداوند در مسیر زندگی فردی و اجتماعی مان قرار بدهد .