بازدید مهندسین آمل از مراحل اجرایی قطار برقی و سد هراز +عکس
کمال نیوز: مهندسان آملی از دو پروژه بزرگ و ملی محور مواصلاتی هراز بازدید کرده و از روند پیشرفت کار در این پروژهها آگاه شدند
مهندسان راه، ساختمان، عمران و سازه این شهرستان بعد از ظهر امروز از دو پروژه بزرگ و ملی محور مواصلاتی هراز بازدید کرده و از روند پیشرفت کار در این پروژهها آگاه شدند.
اعضای هیئت رئیسه نظام مهندسی، اعضای هیئت مدیره کانون مهندسی این شهرستان و جمعی از مهندسان آملی در بازدید نخست از سد مخزنی هراز و مراحل مختلف آن دیدن کردند.
رئیس نظام مهندسی شهرستان آمل در این بازدید اظهار کرد: برای آگاهی مهندسان این شهرستان از روند اجرایی و عملیاتی پروژههای مختلف استانی و فرااستانی برنامههای زیادی برای بازدید در دستور کار داریم.
فرشید لیتکوهی افزود: از وظایف سازمان نظام مهندسی انجام امور آموزشی و آشنایی با پروژههای خاص و بزرگ است تا از چگونگی پروژهها، متد و روزشهای متعدد اطلاعات لازم کسب شود.
*بازدید میدانی مهندسان آملی از پروژههای خاص کشور
وی با اشاره به اینکه از گذشته تاکنون بازدیدهای زیادی از سوی کمیته آموزش و پژوهش نظام مهندسی آمل انجام شد، تصریح کرد: از سد مخزنی هراز که از بزرگترین سدهای شمال کشور محسوب میشود یک سال و نیم گذشته بازدید داشتیم و هماکنون شاهد پیشرفت مراحل مختلف عمرانی و اجرایی در آن هستیم.
کارشناس دفتر فنی مهاب قدس در این بازدید در بین مهندسان آملی اظهار کرد: سد مخزنی هراز یکی از مهمترین پروژههای ملی در شمال کشور محسوب میشود.
احمد سلیمانپور افزود: این سد نقش بسیار زیادی در تامین آب شرب، آب زراعی، تامین نیروی برق و مباحث گردشگری و تفریحی در شمال دارد.
وی خاطرنشان کرد: در اجرای عملیات این سد از ابزارآلات و ساختار نوینی بهرهگیری شده است تا بیشتر از گذشته شاهد پیشرفت کار باشیم.
کارشناس دفتر فنی مهاب قدس با اشاره به قرار داشتن این پروژه در 20 کیلومتری شهر آمل، بیان کرد: با اجرای این پروژه شاهد ایجاد 170 گیگاوات ساعت انرژی هستیم که میتوان تحول بزرگی در مازندران ایجاد کند.
این مسئول با اشاره به اینکه اجرای سد هراز به منظور جبران حقآبههای حذف شده دشت هراز از سد لار مورد مطالعه قرار گرفته است، اظهار کرد: چندی قبل نیز پنج نماینده مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی شامل نمایندگان مردم نور و محمودآباد، آمل بابل و بابلسر با حضور در سد هراز و بازدید از بخشهای مهم اجرایی این طرح، آمادگی خود را برای رفع مشکلات این طرح از جمله مشکلات تأمین منابع مالی اعلام کردند.
*نقش عمده دشت هراز در تولید و تامین برنج مورد نیاز کشور
سلیمانپور با اشاره به اینکه دشت هراز نقش بزرگی در تولید و تامین برنج مورد نیاز کشور دارد، گفت: با بهرهبرداری این سد بزرگ بیش از یک سوم مردم استان بهطور مستقیم از آب شرب و کشاورزی بهرهمند میشوند.
دومین پروژهای که مهندسان آملی از روند اجرا و چگونگی عملیات آن بازدید کرده و مطلع شدند، راهآهن برقی آمل ـ تهران بوده است که هماکنون بیش از یک کیلومتر آن با تلاش مهندسان و کارشناسان آماده ریلگذاری است.
رئیس کارگاه فاز نخست راه آهن برقی آمل ـ تهران در این بازدید، اظهار کرد: این پروژه از تاریخ پنجم مردادماه سال گذشته کار خود را آغاز کرده و در تاریخ 12 اسفند سال گذشته تحویل زمین آن انجام شد.
مرتضی سربندی افزود: این پروژه دارای فازهای مختلفی به طول نهایی 137 کیلومتر است که در فاز نخست آن فعالیتهای مطلوبی را شاهد هستیم.
*قرار داشتن 20 کیلومتر از خط آهن تهران ـ شمال در فاز یک
وی با اشاره به اهمیت ایجاد راه آهن برقی آمل ـ تهران، گفت: نزدیکی راه، توسعه و بهبود شبکه ریلی به عنوان بخشی از محورهای مهم تهران و شمال، تحول عظیم در حمل و نقل آمل و مازندران، رهاسازی ترافیک، کاهش تردد و ترافیک درونشهری و برونشهری از مهمترین مزیتها است.
رئیس کارگاه فاز نخست راه آهن برقی آمل ـ تهران، تصریح کرد: در فاز نخست 20 کیلومتر از مسیر در دست اجرا قرار دارد که هم طرح و هم اجرای آن توسط پیمانکار قرار دارد.
این مسئول با اشاره به تلاشهای یک مشاور همکار و یک مشاور نماینده کارفرما، گفت: با توجه به آگهی قطعه دوم خط آهن برقی آمل ـ تهران، میخواهیم در ادامه مسیر به این عملیات هم بپردازیم.
سربندی با اشاره به آغاز پروژه از روستای شهنهکلا، بیان کرد: تاکنون پیشرفت خوبی در پروژه شاهد بودیم و امیدواریم در آینده با توجه به تامین منابع مالی به دستاوردهای بزرگی دست پیدا کنیم.
*پروژههای محور هراز رشد اقتصادی و گردشگری را همراه دارد
کارشناسارشد عمران در حاشیه این بازدید در گفتوگو با فارس با اشاره به اهمیت پروژه راه آهن برقی آمل ـ تهران، بیان کرد: این پروژه مدتی است که بر سر زبانها افتاده هر چند این مهم پروژهای که در ابتدا برای مردم شهر آمل و حتی خودم یک رویا بود ولی پس از بازدید از این پروژه دیده میشود کارشناسان و مهندسان با جدیت در حال کار و اجرای آن هستند.
آرمین حمزهنوا با اشاره به اینکه اگر بخواهیم به صورت تخصصی به این پروژه نگاه کنیم به موضوعات مهمی همانند کاهش آلودگی محیطزیست، کم شدن گازهای گلخانهای ناشی از سوخت خودروها و روانی ترافیک دست مییابیم، خاطرنشان کرد: اگر این قطار برقی به سرانجام برسد با فرض اینکه در هر رفت و برگشت 2 هزار مسافر را جا به جا کند میتواند حجم عظیمی از تردد در محور مواصلاتی هراز را کاهش دهد.
وی ادامه داد: اگر در هر خودرو پنج نفر از مازندران به سمت تهران جا به جا شوند که حداکثر ظرفیت را در نظر گرفتیم در هر رفت و برگشت 400 خودرو کمتر از هراز عبور میکنند البته با جا به جایی بیشتر مسافران ترافیک کمتر شده و هوای پاکتر در این جاده بینالمللی خواهیم داشت.
حمزهنوا با اشاره به اینکه آمل از شهرهای زیبا است که محور مواصلاتی هراز با جاذبههای کمنظیر خدادادی بر زیبایی آن میافزاید، بیان کرد: با توجه به ترافیک این محور بسیاری از پایتختنشینان امروزه از سفر به آمل منصرف میشوند که این موضوع از آمدن پول و اقتصاد به این منطقه میکاهد.
این کارشناسارشد رشته عمران، با تاکید بر برقی بدون راه آهن آمل ـ تهران و کاهش آلودگی زیستمحیطی، بیان کرد: آمل از نظر موقعیت جغرافیایی در یکی از بهترین مناطق قرار داشته و دسترسی آسان به کوه، جنگل، رودخانه و دریا سبب شد تا این شهر موقعیت بهتری نسبت به دیگر شهرهای شمال کشور داشته باشد.
*کاهش آلایندگی محیطزیست از مزایای خط آهن آمل ـ تهران
حمزهنوا با اشاره به اینکه این موضوع سبب جذب گردشگر میشود، گفت: امید داریم با قطار برقی آمل ـ تهران از نقاط مختلف کشور به آمل آمده و گردشگری این شهر تقویت شود.
وی بیان کرد: تحقیقات نشان میدهد که متخصصان حمل و نقل راه ارتباطی و دسترسی آسان را از اصلیترین عامل پیشرفت هر منطقه میدانند.
این کارشناسارشد رشته عمران با تاکید بر اینکه آمل سرآمد بسیاری از شهرهای مازندران از لحاظ صنعتی و تولیدی است و باید از راههای ارتباطی ایمن به پایتخت بهره ببرد، یادآور شد: اگر کسی میخواهد پروژههای محور هراز را نقد کند باید دارای تخصص لازم باشد هر چند متخصصان عمران و حمل و نقل جهتگیری سیاسی ندارند زیرا این پروژه به چرخه اقتصادی شهرمان کمک میکند.
وی گفت: امیدوارم با حمایت همه مسئولان روز به روز شاهد پیشرفت و آبادانی آمل باشیم.
در این دو بازدید مهندسان آملی از پروژههای محور هراز سئوالات متعدد از سوی کارشناسان متخصصان پاسخ داده شد./فارس
پل هایی که در مسیر اجرای قطار برقی اجرا شد
آخرین روز بتن ریزی دیوار حائل قطار برقی
بستر آماده ریل گذاری قطار برقی
عکس: اسماعیل کمالی